A siófoki állomáson tavaly hagyományteremtő céllal megtartott rendezvény sikere miatt az idén további három vasútállomásra is kiterjesztették az utasbiztonsági programot: augusztus 3-án 9 és 12 óra között Fonyódon, augusztus 4-én Nagykanizsán, augusztus 5-én pedig Pécsett várják a szervezők az érdeklődőket. „Utazzon biztonságban! A vasút veszélyes üzem, legyen partnerünk a biztonságban is!” – hangzanak a kampány jelmondatai. Tekintve, hogy a sérülések nagy része egy kis odafigyeléssel elkerülhető lenne, a szervezők remélik, hogy minél többen részt vesznek az eseményen.
Baleset-megelőzés
A vonatok megközelítésénél mindig a kijelölt utakat, aluljárókat kell használni, a vágányokon az átkelés botlásveszélyes, a síneken könnyen meg lehet csúszni.
A mozgó vonatra fel- és arról leszállni is tilos, az ilyen esetekből következhetnek be a komoly sérülések, tragédiák. Hiába gondolja úgy az utas, hogy induláskor a vonat még lassan halad, ezért ő még gyorsan, gond nélkül le tud ugrani, az ugrás következtében enyhébb esetben is horzsolásos, töréses sérüléseket szenvedhet, de előfordulhat az is, hogy észrevétlenül beakad a táskája vagy a ruhája, s a vonat maga alá rántja. A régi kocsik kivételével egyébként az ajtókat indulás után központilag zárják, tehát a vonatra felugrani sem lehet, mert az ajtót az utas nem tudja kinyitni.
2016 első 5 hónapjában Dél-Dunántúl térségében 11 (ebből a 30-as vonalon 4) olyan eseményt jelentettek, amely valamilyen módon utast érintett. A legsúlyosabb eset Alsóbélatelep megállóhelyen történt. A mozgó vonatból kilépett utas koponya- és lábsérülést szenvedett.
A személyi sérülések mellett a vasúttársaság felhívja a figyelmet a vagyon ellen elkövetett cselekmények megelőzésére is. Nagyon fontos, hogy az utasok csomagjaikat ne hagyják őrizetlenül és ne tegyék olyan helyre, ahol nem látnak rá, illetve a levetett felső ruházatban ne hagyjanak értékeket.
A MÁV a biztonságért
Országszerte 46 vasúti-közúti átjáróban végzett ellenőrzéseket a MÁV és a rendőrség június 10-én. A szervezők a „Cselekedj biztonságosan a vasúti átjárókban” című, 2009 óta évente megtartott Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Kampány apropóján hívták fel ismét a közúton közlekedők figyelmét a szintbeli kereszteződéseken való áthaladás szabályaira. Többek között a kampánynak és a szigorított ellenőrzéseknek köszönhetően 2014-hez képest tavaly az átjárókban 10 százalékkal kevesebb – összesen 66 – baleset történt. A balesetek majd’ mindegyikét az okozza, hogy a közlekedők túlbecsülik saját képességeiket, megpróbálnak átérni még a vonat előtt, esetleg egy pillanatra kihagy a figyelmük. A kampány részeként az egri, a szerencsi és a Miskolc Tiszai vasútállomáson középiskolásoknak tartott rendhagyó baleset-megelőzési órát a MÁV és a megyei rendőr-főkapitányságok.
A MÁV kiemelt feladatának tekinti, hogy mindent megtegyen a vasúti átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése, illetve számának csökkentése érdekében. Éppen ezért az útátjárós fejlesztések mellett a rendőrséggel közösen minden évben nagy erőfeszítéseket tesz, többször is közös akcióval hívja fel a közúton közlekedők figyelmét: egyetlen sérülés vagy haláleset is sok, hiszen odafigyeléssel minden vasúti átjárós baleset elkerülhető. Tudatosítani kívánják, hogy rendkívül veszélyes, ha a közlekedők a KRESZ-szabályokat megszegik, az előírások ugyanis megkövetelik, hogy csak a kijelölt átjárókat használják, de azokat is fokozott óvatossággal közelítsék meg.
Az útátjárós balesetek megelőzése nemcsak vasúti és közúti, hanem társadalmi és gazdasági érdek is, hiszen a személyes tragédiák mellett a baleseteknek egyéb jelentős következményei vannak. Felborul az ütemes menetrend, így több ezer utas napi programja, a hatósági helyszínelés alatt vonatok sokasága késik vagy marad el, a vasúton szállító vállalkozások pedig gazdasági károkat szenvedhetnek el.
Az útátjárós balesetek hátterében száz százalékban az autóvezetők figyelmetlensége, a KRESZ előírásainak megszegése áll. A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás, az agresszív vezetési stílus, a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása, a vezetés közbeni telefonálás okozza. Gyakran tapasztalható, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt. Sokan pedig túlbecsülik saját képességeiket vagy rosszul mérik fel a vonat távolságát és sebességét, ezért azt hiszik, hogy még időben átérnek a síneken. Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok, akik anélkül haladnak át a kereszteződéseken, hogy körülnéznének. Több esetben is az átjáróban haladó vonat oldalának ütköztek közúti járművel, ami a gépjárművezetők figyelmetlenségét, rossz közlekedési morálját mutatja. Vasúti berendezés meghibásodásából eredő baleset hat éve nem történt.
A vasúttársaság nem csak kampánnyal, hanem fejlesztésekkel is küzd a balesetek megelőzéséért. Az „Érj haza biztonságban!” mottójú országos program – európai uniós forrásként igénybe vett 5,8 milliárd forintból – is a vasúti közlekedés baleseti kockázatainak csökkentését szolgálja. A sorompófejlesztés keretében elsősorban azokon a helyszíneken kerül(t) sor sorompók, félsorompók telepítésére, illetve a meglévő biztosítási rendszerek korszerűsítésére, kiegészítésére, ahol voltak már balesetek. A teljes projektben három év alatt mintegy 170 vasúti átjáró biztosítottsága javul sorompókorszerűsítéssel, fény- és félsorompók, jobb észlelhetőséget nyújtó LED fényforrások beépítésével. Összesen 44 szintbeli kereszteződésben fejeződött be a sorompókorszerűsítés tavaly év végéig.
Csökkent a balesetek száma, de még mindig sok!
Az útátjárókban tavaly összesen 66 baleset történt, ami 7-tel kevesebb, mint 2014-ben. A személyi sérüléssel járó esetek száma 2014-hez viszonyítva 35-ről 32-re csökkent: 16 balesetben halt meg a gépjármű vezetője vagy utasa, 16 pedig sérüléssel járt. 14 vonaton utazó utas és 36 gépjárműben utazó személy sérült meg, nyolc gyalogos és egy kerékpáros szenvedett balesetet útátjáróban.
Az országosan csaknem 5500 vasúti-közúti átjáróból 16 sorompóval nem biztosítottban és 50 sorompóval (30 fénysorompóval, 20 fény- és félsorompóval) biztosított átjáróban történt szerencsétlenség. Arányaiban közel ugyanannyi baleset jut a félsorompós átjárókra, mint a fénysorompóval ellátottakra.