A Magyar Közút Nonprofit Zrt. levelében azt írják: november 10-e óta már téli üzemmódban dolgoznak, vagyis a 93 mérnökségen közel 4500 fő dolgozik 12 órás váltott műszakokban, hogy 0-24 órában el tudják látni a szükséges téli útüzemeltetési feladatainkat.
Az elmúlt hetekben bár nem volt igazán téli időjárás, de sok helyen az éjszakai és reggeli órákban is végeztek síkosságmentesítést, illetve néhány havas nap miatt hóeltakarítást is, leginkább az ország északi, magasabban fekvő területein, így az elmúlt másfél hónapban is több ezer tonna útszóró sót, több tízezer liternyi kálcium-klorid oldatot és több száz tonnányi érdesítő anyagot juttattak ki a mintegy 31.200 kilométeres országos közúthálózatra.
A hideg idő beálltával társaságunk az év legnehezebb feladatai elé néz. A téli időszakra mérnökségeink hadrendbe állítják a szükséges munkagépeket és feltöltik a síkosság-mentesítéshez használt anyagok raktárkészleteit – kezdőkészleten több, mint 100 ezer tonna sót raktároztunk be. Folyamatosan figyelemmel követjük az időjárás előrejelzéseket és saját, mintegy 350 útmeteorológiai állomásunk adatait, ennek megfelelően hajtjuk végre megelőző intézkedéseinket, illetve készülünk fel a várható munkákra.
Az utak jegesedésének megelőzése érdekében a forgalmasabb szakaszokon sózással védekezünk. E célra nátrium- és kálcium-kloridot használunk, nemcsak száraz, hanem oldat formájában is. Ez a munka azonban rendkívül időigényes, így a lehető leggondosabb szervezés mellet is szükség van az autósok türelmére és belátására. Megelőzésképpen általában úgynevezett nedvesített sószórást végzünk, hogy az autók menetszele ne fújja le a burkolatról a kijuttatott útszóró sót.Havazás esetén a hó eltakarítását 3-5 centiméter lehullott hó esetén célszerű megkezdeni. Ezen hó vastagságig a havazás kezdetekor a síkosság elleni védekezésként kiszórt olvasztó anyagok – a forgalom taposó hatásával együtt – megakadályozzák a lehullott csapadék burkolatra fagyását, tapadását. A hó eltakarítása során sorrendet állítunk fel, először az autópályákat, főútvonalakat, illetve a nagyobb forgalmú mellékútvonalakat tisztítjuk meg, ezt követően kerül sor a további útszakaszokra. Tehát intenzív havazás esetén a megfeszített munkavégzésünk ellenére lehetnek olyan szakaszok, ahol nem fekete a burkolat, de mindenképpen törekszünk rá! Munkagépeink egy fordulókör alatt 30-80 kilométernyi szakaszt tudnak megtisztítani.
A hófúvások eltakarítása az egyik legnehezebb és legidőigényesebb feladat, amelyet szintén csak akkor tudunk hatékonyan elvégezni, ha már megszűnt az erős szél. Megelőzésképpen helyezzük ki a korábbi évek tapasztalatai és anyagi lehetőségeink szerint a leginkább érintett útszakaszok mellé a hófogó rácsokat, illetve hálókat, idén ez közel 400 kilométernyi utat érint. Ahol erre lehetőség van, ott hófogó erdősávot is telepítünk, amelynek kialakítása hosszú éveket vehet igénybe, jelenleg 323 kilométernyi szakaszon van ilyen erdősáv. A hófogó rácsok egyébként 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni funkciójukat, efölött már nem tudják teljesen meggátolni azt, hogy az út menti hó visszakerüljön a burkolatra. Hófúvások idején a sózás sajnos teljesen hatástalan, sőt, nem is ajánlott! Ennek oka, hogy a megolvasztott havat a nagy erejű szél gyorsan lefagyaszthatja, így tömör jeges, jégbordás szakaszok alakulhatnak ki, amelyek fokozottan veszélyesek. Ilyenkor egy dolgot tehetünk és teszünk, folyamatosan takarítjuk a havat az útpályáról, ameddig erre lehetőségünk van. Sajnos az is előfordulat, hogy mire egy-egy munkagépünk végez egy fordulókörével, ami jellemzően 2-4 órát vesz igénybe, addigra a szél annyira visszahordhatja a havat a burkolatra, hogy úgy tűnhet, mintha arra nem is járt volna munkagép. Így igazán hatékonyan ilyen időjárási körülmények között csak akkor tudunk fellépni, ha nagy erejű szél már elmúlt vagy elegendő mértékben csillapodott.
Hóeltakarító gépjármű megelőzése nem javasolt, mert a még havas úton kevésbé biztonságosan lehet haladni, mint a frissen tisztított úttesten. Az előzés közben irányváltások további kockázatot jelentenek a biztonságos közlekedésre. Amennyiben nem kívánják megelőzni a munkát végző gépjárművet, kérjük, megnövelt követési távolság megtartásával haladjanak mögötte.
Társaságunk hóeltakarítási terve előre rögzíti az egyes munkavégző gépek útvonalát. A gépeket a mérnökségi telephelyeken töltik fel szóróanyaggal, majd a végpontról indulva látnak munkához, amint elértek a célterületre. Addig viszont felemelt ekével haladnak és így persze sózást sem végeznek, hogy minél hamarabb eljussanak munkakezdésük helyére és a síkosságmentesítő anyagokat a kijelölt területre juttassák ki.
Társaságunk minden rendelkezésére álló csatornán igyekszik tájékoztatni a közlekedőket az esetleges veszélyhelyzetekről, szélsőséges időjárási-, illetve útviszonyokról. Kérjük az autósokat, hogy mindenképpen vegyék figyelembe ezeket a jelzéseket, majd a lehetőségeket alaposan megfontolva keljenek csak útra, ha tényleg úgy látják, hogy szükséges. Ha sikerült a közlekedőknek előzetes információkhoz jutniuk, mérlegeljenek, tervezzék meg úti céljukat és ha ez alapján az utazás mellett döntenek, akkor minden esetben csak és kizárólag a téli közlekedésre megfelelően felkészített gépjárművel tegyék azt meg. Ha esetleg elakadnának utazás közben, a katasztrófavédelem szakembereitől a 112-es telefonszámon kérhetnek segítséget.
Kérjük, hogy utazás előtt minden esetben tájékozódjanak az aktuális útviszonyokról. Ezt megtehetik a nemrégiben teljes egészében megújul weboldalon. Minden nap 5.30, 7.30, 9.30, 12.30, 15.30, 17.30 és 21.30 óra körül országos összesítést teszünk közzé az aktuális út- és látási viszonyokról a főoldalon. Akik esetleg a közösségi felületeken keresztül szeretnek információhoz hozzájutni, azoknak ajánljuk Facebook és Twitter oldalainkat is.
A leggyorsabban és személyre szabottan azonban továbbra is telefonon szerezhetnek információkat a közlekedők. Útinform szolgálatunk, illetve megyei diszpécserszolgálataink 0-24 órában várják a közlekedők hívásait, készséggel állnak a telefonálók rendelkezésére (elérhetőségek ezen az oldalon). Ha több megyét érintő kérdéseik vannak, akkor érdemesebb rögtön az Útinform szolgálatunknál kezdeni.