Nem csak segítség kérés céljából szokták hívni a tűzoltókat. Sokan unatkoztak az elmúlt években és időtöltés gyanánt hívogatták a katasztrófavédelem kaposvári központját. 2011-ben több mint 40 ilyen hívás volt, egy évvel később egy kicsivel több mint a fele, tavaly 13, idén eddig már csak három. A tűzoltók maguk szűrik meg a hívásokat és próbálják kizárni a telefonbetyárokat.
- Az a tapasztalat, hogy amióta, 2012 májusa óta a megyei műveletirányítási központba futnak be a jelzések, azóta a kollégák ezeket a szándékosan megtévesztő hívásokat nagyon hatékonyan kiszűrik - mondta a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság hivatalvezetője, Török Sándor.
A mentősöknél sem jobb a helyzet. Korábban azt mondták, hogy a napi 500-600 hívás ötöde csak valós riasztás.
- Volt olyan telefonálónk a közelmúltban, aki semmit sem akart, aki obszcén kifejezésekkel illetett minket, 50-szer, 100-szor hívott minket, ugyanígy a rendőröket is - mesélte a Kaposvári Mentőállomás mentésirányítási csoportvezetője, Rákóczi Ferenc.
Tavaly nem csak felnőttek szórakoztak a mentősökkel, a gyerekek sem riadnak vissza a az álriasztásoktól.
- Mindent el tudnak mondani, ami a bejelentéshez szükséges, teljesen korrektül.Például a szülés jeleit leírják gyerekek, kimegyünk a helyszínre, akkor nem találunk szülő nőt, az adott címen nem is lakik hölgy, csak férfi - tette hozzá a csoportvezető.
A mentők és a tűzoltók ilyen esetekben rendőrségi feljelentést tesznek. A katasztrófavédelem idén már 8 alkalommal élt ezzel. A szabálysértők akár 150 ezer forint pénzbüntetést kaphatnak és ki kell fizetniük a vonulások költségeit is.