A jelenlegi statisztikák szerint évente körülbelül 600 ember szenved halálos balesetet a magyar autópályákon. Ezért is kiemelt jelentőségűek azok a fejlesztések, amelyek az autópályán bekövetkező balesetek számának és súlyosságának csökkentését célozzák. A projektgazda Magyar Közút Nonprofit Zrt. az Új Széchenyi Terv forrásaiból a hazai autópályákon olyan közlekedésbiztonsági fejlesztéseket valósít meg a legnagyobb baleseti gócpontoknál, amelyekkel megszüntethetőek azok a körülmények, amelyek korábban az ütközések kialakulásához vezettek.

Sávok közti elválasztás:

A 2013 végén kezdődött kivitelezési munkálatok egy része már idén év elején befejeződött. A tavaly november-december hónapokban induló, európai uniós forrásból megvalósuló projektek keretében az M3-as, M5-ös és M7-es autópályák legveszélyeztetettebb szakaszain korszerű elválasztó falat építenek ki a szakemberek, a megvalósítás 2015 júniusára várható. Ennek köszönhetően csökkenhet annak az esélye, hogy a betonelemnek ütköző jármű áttolja azt a szemközti sávba, tovább súlyosbítva a baleseti helyzetet. A nemrégiben megvalósult üzemi átjárók korszerűsítésének köszönhetően a fentieken túl a baleseti helyszínek környékén – az egyszerűsödött, könnyebb megnyitásnak köszönhetően – csökkenhet a kialakult torlódás mértéke.

Vadvédelem:

Időről időre problémát okoz a vadak autópályára jutása is és az ebből következő vadelütések. Ennek orvoslására elkészült az M3-as autópályán 140 kilométer hosszon a vadvédő kerítések magasítása, illetve sűrű szövésű háló földbe süllyesztése. A szakemberek emellett 40 darab új vadkiugró rámpát és 80 darab új vadkibúvó kaput is kialakítanak, amelyeken keresztül az állatok könnyebben visszatalálnak az autópályáról a saját környezetükbe.

Vízátfolyások kezelése:

Az autópályák egyes szakaszain csapadékos időben korábban vízmegállás vagy vízátfolyás alakulhatott ki, ami kellő vízelvezetés hiányában vízen csúszásos balesetekhez vezetett. Ezért az M3-as, M30-as, M6-os, M7-es és M70-es autópályák leginkább veszélyeztetett szakaszain, összesen 17 helyszínen, burkolatrovátkolást (grooving) végeztek el a szakemberek, amelynek következtében a jövőben ezeken a szakaszokon csökkenhet a vízátfolyásból adódó megcsúszásos balesetek száma.

Tájékoztatás, ellenőrzés:

A balesetek megelőzésének fontos eleme az autópálya használók minél pontosabb tájékoztatása a várható időjárási helyzetről, esetleges balesetekről, torlódásokról. A közlekedésbiztonsági program keretében 29 darab változtatható jelzésképű táblát és 30 darab térfigyelő kamerát telepítenek a szakemberek az M1-es, M3-as, M43-as, M6-os, M7-es és M70-es autópályák legforgalmasabb szakaszaira. Ezen projektelemek kivitelezése már elkezdődött, befejezésük 2014. március-áprilisra várható.

A forgalombiztonsági fejlesztések tavaly év végén kezdődtek, a 13,5 milliárd forint összköltségű fejlesztés beruházásai teljes körűen 2015 júniusára készülhetnek el.

Címkék: elválaszt, hal, tragédia, autópálya, víz, baleset, kék hírek