irisbus

A soproni próbaüzem után folytatja magyarországi bemutatkozó körútját a sűrített földgázzal (CNG) közlekedő IVECO Citelis. A szóló kivitelű, városi kialakítású autóbusz csütörtökön a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt.-nél áll forgalomba és vasárnapig marad a somogyi megyeszékhelyen. A járművet ezt követően Pécsett, Miskolcon és végül Budapesten próbálhatja ki az utazóközönség júniusban. „A rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátással rendelkező CNG-üzemű busz tesztje példa nélküli esemény, mely széleskörű összefogásnak köszönhetően valósulhat meg.” – jegyezte meg Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.

A 12 méter hosszú, teljes mértékben alacsonypadlós, háromajtós autóbusz hajtásáról 290 lőerős, hathengeres földgázmotor gondoskodik, mely megfelel az érvényben lévő Euro 5-ön túl az EEV környezetvédelmi kibocsátási normáknak, emellett a jövő évtől életbe lépő, a korábbiaknál jóval szigorúbb Euro 6-os határértékek teljesítésére is készen áll. A motor működéséhez szükséges - névlegesen 200 bar-os nyomásra sűrített - földgáz tárolására nyolc darab, összesen 1240 liter térfogatú, rendkívül erős kompozit szerkezetű gáztartályt helyeztek el az autóbusz tetején. Az alternatív üzemmód ellenére a Citelis utasbefogadó-képessége nem csökkent, így összesen 87 személy szállítására alkalmas, melyből 24 ülőhely áll az utasok áll rendelkezésre. A második ajtónál kialakított peronon lehetőség van babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is, le- és felszállásukat pedig mechanikusan, vagy akár elektronikusan működtethető rámpa segíti.

irisbus


Az IVECO-hoz tartozó, a közeli múltig Irisbus néven, a csehországi Vysoké Myto-ban készülő városi autóbusz magyarországi tesztjének megszervezését a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület végezte, melynek tagjai nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy zavartalan legyen a jármű hazai üzemanyag ellátása. Magyarország ugyanis még jelentős lemaradásban van a megfelelő CNG-töltőinfrastruktúra kiépítése terén, mely hátráltatja a gázüzemű hajtás szélesebb körben való elterjedését.

A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A CNG származhat megújuló forrásból is, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta az évtized közepétől majd érvénybelépő nagyon szigorú EURO6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.

irisbus


Iribus Citelis 12 CNG, szóló városi autóbusz fontosabb műszaki jellemzői:

Motor:

Típus: Iveco Cursor 8 CNG, földgázmotor

Hathengeres, soros, álló – farban keresztirányú beépítéssel

Teljesítmény:  213 kW (290LE), 2100 f/p

Maximális nyomaték: 900 Nm, 950 f/p

Hengerűrtartalom: 7,8 liter


Sebességváltó:

ZF vagy Voith automata sebességváltó

3, 5 vagy 8 gombos kapcsolóval

Gáztartályok:

8 db, egyenként  155 literes tárolókapacitású tartály

Össztérfogat: 1240 liter

Gázfeltöltés a jármű jobb oldaláról

Kocsitest és külső felszereltség:

Önhordó karosszéria 6 panelból csavarozással erősítve

Térdeplőrendszerrel ellátott jármű

Manuális,vagy elektromos működtetésű rámpa a kerekesszékeseknek

Aluminum oldalfali lemezelés

Hő és hangszigetelt motortér

Oldalsó, és front oldali útvonal kijelző

Hátsó viszonylatkijelző

Klímatechnika:

A vezetőtér szellőztetése légkondícionálóval is kiegészíthető

Két, tetőtérbe épített szívóventillátor, mely a belső légcserét szolgálja

Két darab mechanikusan, vagy elektronikus működtetésű tetőszellőző

Belső berendezések:

Csúszásmentes padlóburkolat

Expozi bevonatú, vagy inox kapaszkodó oszlopok, rudak, fogantyúk

Velúr és más szövet üléshuzatok

Városi, vagy vandálálló utasülések

Belső utasttájékoztató készülék

A vezető munkahelye:

Részben,vagy teljesen zárt vezetőfülke

A kormánykerék magassága és hajlásszöge állítható

Rekeszek a személyésen holmik tárolására

Légrugózással ellátott vezetőülés, mely kartámasszal is ellátható

Fűtött visszapillantó tükrök manuális, vagy elektromos állíthatósággal

ACTIA vagy VDO műszerfal

Címkék: környezetkímélő, gázüzem, földgáz, próba, autóbusz, gazdaság