A soproni próbaüzem után folytatja magyarországi bemutatkozó körútját a sűrített földgázzal (CNG) közlekedő IVECO Citelis. A szóló kivitelű, városi kialakítású autóbusz csütörtökön a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt.-nél áll forgalomba és vasárnapig marad a somogyi megyeszékhelyen. A járművet ezt követően Pécsett, Miskolcon és végül Budapesten próbálhatja ki az utazóközönség júniusban. „A rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátással rendelkező CNG-üzemű busz tesztje példa nélküli esemény, mely széleskörű összefogásnak köszönhetően valósulhat meg.” – jegyezte meg Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.
A 12 méter hosszú, teljes mértékben alacsonypadlós, háromajtós autóbusz hajtásáról 290 lőerős, hathengeres földgázmotor gondoskodik, mely megfelel az érvényben lévő Euro 5-ön túl az EEV környezetvédelmi kibocsátási normáknak, emellett a jövő évtől életbe lépő, a korábbiaknál jóval szigorúbb Euro 6-os határértékek teljesítésére is készen áll. A motor működéséhez szükséges - névlegesen 200 bar-os nyomásra sűrített - földgáz tárolására nyolc darab, összesen 1240 liter térfogatú, rendkívül erős kompozit szerkezetű gáztartályt helyeztek el az autóbusz tetején. Az alternatív üzemmód ellenére a Citelis utasbefogadó-képessége nem csökkent, így összesen 87 személy szállítására alkalmas, melyből 24 ülőhely áll az utasok áll rendelkezésre. A második ajtónál kialakított peronon lehetőség van babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is, le- és felszállásukat pedig mechanikusan, vagy akár elektronikusan működtethető rámpa segíti.
Az IVECO-hoz tartozó, a közeli múltig Irisbus néven, a csehországi Vysoké Myto-ban készülő városi autóbusz magyarországi tesztjének megszervezését a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület végezte, melynek tagjai nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy zavartalan legyen a jármű hazai üzemanyag ellátása. Magyarország ugyanis még jelentős lemaradásban van a megfelelő CNG-töltőinfrastruktúra kiépítése terén, mely hátráltatja a gázüzemű hajtás szélesebb körben való elterjedését.
A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A CNG származhat megújuló forrásból is, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta az évtized közepétől majd érvénybelépő nagyon szigorú EURO6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.
Iribus Citelis 12 CNG, szóló városi autóbusz fontosabb műszaki jellemzői:
Motor:
Típus: Iveco Cursor 8 CNG, földgázmotor
Hathengeres, soros, álló – farban keresztirányú beépítéssel
Teljesítmény: 213 kW (290LE), 2100 f/p
Maximális nyomaték: 900 Nm, 950 f/p
Hengerűrtartalom: 7,8 liter
Sebességváltó:
ZF vagy Voith automata sebességváltó
3, 5 vagy 8 gombos kapcsolóval
Gáztartályok:
8 db, egyenként 155 literes tárolókapacitású tartály
Össztérfogat: 1240 liter
Gázfeltöltés a jármű jobb oldaláról
Kocsitest és külső felszereltség:
Önhordó karosszéria 6 panelból csavarozással erősítve
Térdeplőrendszerrel ellátott jármű
Manuális,vagy elektromos működtetésű rámpa a kerekesszékeseknek
Aluminum oldalfali lemezelés
Hő és hangszigetelt motortér
Oldalsó, és front oldali útvonal kijelző
Hátsó viszonylatkijelző
Klímatechnika:
A vezetőtér szellőztetése légkondícionálóval is kiegészíthető
Két, tetőtérbe épített szívóventillátor, mely a belső légcserét szolgálja
Két darab mechanikusan, vagy elektronikus működtetésű tetőszellőző
Belső berendezések:
Csúszásmentes padlóburkolat
Expozi bevonatú, vagy inox kapaszkodó oszlopok, rudak, fogantyúk
Velúr és más szövet üléshuzatok
Városi, vagy vandálálló utasülések
Belső utasttájékoztató készülék
A vezető munkahelye:
Részben,vagy teljesen zárt vezetőfülke
A kormánykerék magassága és hajlásszöge állítható
Rekeszek a személyésen holmik tárolására
Légrugózással ellátott vezetőülés, mely kartámasszal is ellátható
Fűtött visszapillantó tükrök manuális, vagy elektromos állíthatósággal
ACTIA vagy VDO műszerfal
Címkék: környezetkímélő, gázüzem, földgáz, próba, autóbusz, gazdaság