Közül pedig sokan nem értik a régies nyelvezetet. A Magyar Olvasástársaság megreformálná a rendszert. A mostani kínálatból főként a problémaközpontú kortárs ifjúsági könyveket hiányolják.
Ahogy a szüleik is, ezek a diákok is a Pál utcai fiúkat olvassák. Többségük szerint a könyv nyelvezete nem mindig könnyű. Ezért irodalomtanáruk az egész művet átbeszéli velük. A hatodikos tanulók szabadidejükben is szívesen olvasnak, bár nem a kötelezőket.
- Kalandolvasmányokat, regényeket, meg öcsémnek szoktam meséket - mondta Becskei Barnabás.
Irodalomtanáruk szerint azonban szükség van a klasszikus kötelező olvasmányokra, mert ezek értékeket közvetítenek a gyerekeknek.
- Az, hogy itt csupa kisbetűvel elhangzott Nemecsek Ernő neve, hogy őt megalázták, nem fogadták el, ezek olyan értékek, amelyeknek az ellentettjét is tudják. Mi az, hogy valaki hős lesz, vagy felmagasztalják - mondta a Kodály Zoltán Központi Általános irodalomtanára, Rozsos Gábor.
Az iskolák 90%-ban a bejáratott irodalmi műveket olvastatják. A diákok azonban a kedvenceiket bújnák szívesebben.
- Jobb lenne, ha olyat olvashatnék, ami jobban tetszik - tette hozzá Draskovics Dániel.
A Magyar Olvasástársaság elnöke szerint a több mint 50 éve olvastatott kötelezők jó része mára elavult, és szükség van arra, hogy a tanulók kortárs műveket olvassanak.
- Minél több értékes kortárs irodalmat érdemes olvastatni, mert ezek közelebb állnak a gyerekekhez, a nyelvezete is könnyebb és az olvasóvá nevelést nagyban segíti - mondta Gombos Péter.
Az elnök tavalyi kutatásában a pedagógusokat kérdezte a gyerekek és a kötelező olvasmányok közti kapcsolatról. Ebből az derült ki, hogy a mindössze a diákok 13 százaléka olvassa szívesen azt, amit az iskolában előírnak neki. Többségük nem tudta könnyen feldolgozni a történetet, mert nehezen értette. Az új alaptanterv minden osztályon kötelezően előírja, hogy kortárs irodalmat olvastassanak a pedagógusok a tanulókkal.
Címkék: megutál, olvasás, társaság, kötelező, iskola, diák, kultúra