A BM Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság (BM OKF) a szabad vízen való tartózkodás alapvetõ szabályairól szóló rendelet alapján mûködteti és fejleszti a Balatonon, a Velencei-tavon, a Tisza-tavon és a Fertõ-tavon a vihar-elõrejelzõ szolgálatot. Ugyanez a rendelet kimondja azt is, hogy a viharjelzõ rendszer minden év április 1-tõl október 31-ig üzemel.

A Balatoni-, Velence-tavi, Tisza-tavi és Fertõ-tavi viharjelzõ rendszer mûködtetését a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület (RSOE) – mint a BM OKF stratégiai partnere – végzi. 2010-rõl évrõl összességében elmondható, hogy szezon alatt a rendszer mûködésével összefüggésbe hozható vízi baleset nem fordult elõés a viharjelzõ és segélyhívó rendszerek a balesetek megelõzésében és a lakosság tájékoztatásában komoly feladatot láttak el.

A viharjelzéseket a Balaton keleti és nyugati medencéjére, valamint a Velencei-tóra az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) Siófoki Obszervatóriumából, a Tisza-tóra az OMSZ Miskolci Obszervatóriumában adják ki, a Fertõ-tóra az osztrák Burgenlandi Tartományi Védelmi Központ adja ki.

A vízen tartózkodók a BM OKF fényjelzõ rendszere segítségével szerezhetnek tudomást az éppen aktuális viharjelzési fokozatról. A viharjelzések tóparti megjelenítését a Balaton körül 29 stabil fényjelzõ-viharjelzõ, a kiemelt strandokon 16 mobil tájékoztató fényjelzõ, a Velencei-tavon 2 stabil fényjelzõ-viharjelzõ és 1 mobil lámpaegység, a Tisza-tavon 2010. augusztus 1-tõl október 31-ig tesztüzemben 2 stabil viharjelzõ állomás (Abádszalók, Kunsági Fõcsatorna), valamint a Fertõ-tó Magyarországra esõ részén 1 stabil viharjelzõ (Fertõrákos) végzi, éjszakánként negyven százalékkal csökkentett fényerõvel.

A vihar alatt általában azt értjük, hogy dörög, villámlik, és olyan erõsségû szél fúj, amely veszélyt jelent a vízben tartózkodók számára. Az elsõdleges veszélyt a szél jelenti, ezért a viharjelzések fokozatai a szélsebességhez igazodnak:  

·    I. fokú viharjelzés – 40-60 km/óra sebességû szél esetén: percenként 45 sárga fényû fényfelvillanás
·    II. fokú viharjelzés – 60 km/órát meghaladó sebességû szél esetében: percenként 90 sárga fényû villanás.


Az RSOE a viharjelzõ szezon megkezdése elõtt minden állomást átvizsgál és elvégzi a szükséges karbantartási munkálatokat. A viharjelzõ lámpák átlagos élettartama 9-10 millió villanás, ami azt jelenti, hogy minden csövet évente cserélni kell. Ez most is megtörtént, tehát április 1-én a viharjelzõ rendszer hibamentesen megkezdheti mûködését.

A hatóságok mindenkori célja, hogy növeljék az állampolgárok biztonságát. Ezen alapelv mentén a BM OKF a Kormány célkitûzéseinek megfelelõen arra törekszik, hogy tavainkon úgy a hazai lakosság, mint az idelátogató turisták biztonságban érezhessék magukat. Ennek megfelelõen 2010 júniusától fokozott figyelmet fordítunk a rendszerek üzemeltetésére, fejlesztésére, valamint arra, hogy nemcsak a Balatonon, a Velencei-tavon, hanem más állóvizeinken is legyen viharjelzõ berendezés. Fõigazgatóságunk hosszú távú tervet készített és ennek megfelelõen 2010 második félévében elkezdte a terv megvalósítását.

A Balatonon 2010 õszén két új viharjelzõ állomáslétesült, az egyik Örvényesen, ahová meteorológiai szondát is elhelyeztünk, valamint Balatonszabadi-Sóstó. A jobb beláthatóság és a nagyobb biztonság érdekében Siófokon, Balatonlellén és Balatonfüreden az állomások közvetlenül a Balaton partjára kerültek.2011-ben a rendszer új vezérlést , melynek eredményeképpen a Balatonon az eddigi kettõ helyett három régióra lehet a viharjelzést kiadni, valamint a vihar elvonulását követõen akár településenként visszavonható a jelzés. Lehetõség nyílik elektronikus információs táblákelhelyezésére, amelyeken a viharjelzõk állapotát, a követendõ magatartási szabályokat folyamatosan, a nap 24 órájában meg lehet jelentetni. Elkészült egy késõbb kiépítendõ kamerarendszeralapja készítettük el, amely szintén a fokozottabb biztonságot szolgálja. Mobil viharjelzõ állomásadunk át a fonyódi gyermektábornak, valamint Balatonkenesestrandjának. Egy állomással a hatékonyság és a biztonság fokozásáért, valamint a jobb láthatóság érdekében LED-es kísérletekfolytatunk. Közel 20.000 példányban kiadványkészítettünk „Biztonságban a Balatonon”címmel, amelyben nemcsak a viharra, hanem egyéb veszélyforrásokra is felhívjuk a figyelmet, és tájékoztatjuk az üdülõközönséget, mi a teendõ, ha már bekövetkezett a baj.

A Velencei-tavon Pákozd-Sukoró térsége új viharjelzõ állomást kap, ezzel is növelve a fürdõzõk és horgászok biztonságát.

A Tisza-tavon 2010 második felében 2 állomást adtunk át, az egyiket Abádszalókon, a Keleti Fõcsatornán, a másikat Poroszlón. idén Sarud és Abádszalókstrandjára kerül viharjelzõ állomás, valamint a teljes rendszer központi vezérléseis megvalósul.

A Fertõ-tavon a magyar-osztrák katasztrófavédelmi projekt keretében a viharjelzõ rendszer felújítását közösen végeztük el. Összesen 11 állomás készült el a Fertõ-tavon, ebbõl egy a magyarországi szakaszon, Fertõrákoson.

Egy kis számtan: 2010-ben 1 darab viharjelzõ lámpa 9.081.180-at villant, tehát a Balaton és a Velencei-tó 21 viharjelzõ állomásának 62 lámpája esetében ez összesen több mint 563 millió villanást jelentett. Órában kifejezve a viharjelzõk „éves munkáját”, a Balatonon összesen 1298, a Velencei-tavon pedig 562 órát mûködtek a viharjelzõk.


A viharjelzés jelenleg kétfokú. Az I. fokúnál a várható maximális széllökések 40-60 km/óra sebességet érhetnek el, a II. fokúnál meghaladhatja a 60 km/órát. Az OKF a Balatonnál korszerűsítette a rendszert, így a későbbiekben ott háromfokozatú lesz a riasztás.

A viharjelzési szezon október 31-ig tart.

Címkék: működik, jelzés, vihar, Balaton, kis szines