Különlegesen finom festékrétegek szolgáltak arra, hogy lágyítsák a kontúrokat, feloldják az átmeneteket az arcokon a fény és az árnyék között. A Philippe Walter által vezetett csapat által végzett vizsgálatokat a Louvre kutatási és restaurálási központjának laboratóriuma irányította.
A kutatások pontosították, hogy miként használták a sfumatónak nevezett technikát a képeken.
A Leonardo da Vinci-nek tulajdonított festményeket (Angyali üdvözlet, Sziklás Madonna, A szép fegyverkovácsné, Mona Lisa, Keresztelő Szent János, Bacchus és Szent Anna, A Szűz a Gyermekkel) a Louvre a termeiben elemezték - közölte a tudományos kutatást irányító CNRS. A kutatók elsősorban az arcokra összpontosítva tanulmányozták a sfumato festésmód titkát.
A festményeken szereplő kilenc arcot, köztük Mona Lisa arcát létrehozó festékrétegek összetételének és vastagságának megállapításához a röntgensugaras fluoreszcens spektrometriát alkalmazták.
Ezzel a kémiai elemzési módszerrel nincs szükség arra, hogy magából a képből vegyenek mintát. A kép vizsgált részét röntgensugarakkal világítják meg, és az azok hatására az anyag által kibocsátott fluoreszcens röntgensugarakat elemzik.
Megállapították, hogy az arcokon lévő árnyékok visszaadására a mester többféle technikát is alkalmazott, amelyeket minden esetben az áttetsző festékrétegek finomsága és az adalék színezőanyagok természete határozott meg.
Az áttetsző részeknél több, alig 1-től 12 mikronig (ezredmilliméterig) terjedő, szabad szemmel nem látható rétegben vitte fel az anyagot, végül 30-40 mikronnyi vastagságig növelte a réteget.
Címkék: Leonardo da Vinci, Mona Lisa, kis szines