Eldőlt, mely vasútfelújítási munkák megvalósulását támogatná a kormány még ebben az európai uniós – 2013 végéig tartó – költségvetési időszakban. Így kimerülhet az a hatszázmilliárd forintos keret, amelyből Magyarország vasútfejlesztésre hívna le támogatást – értesült a Magyar Hírlap.

Bekerült a vasúti csomagba a dél-balatoni vasútvonal felújítása is, így két ütemben Lepsény–Szántód–Kőröshegy–Keszthely között épülne át a pálya, emellett megújulnának a kiegészítő létesítmények, így az állomások, útátjárók, a biztosító- és tájékoztató berendezések. Ha a kormány jóváhagyja, az első ütem 2014-ben kezdődne, és kedvező esetben 2015 végéig be is fejeződne. A második ütemben a pályafejlesztés 2016-ban kezdődne Szántódtól, de ha előbb lesz rá pénz, ezt is 2014-ben lehet kezdeni. Így Budapestről Siófokra egy és negyed óra alatt lehetne vasúton eljutni, Keszthelyig pedig fél órával is csökkenhet a menetidő.


MÁV_vasút


A kabinet a közelmúltban hagyta jóvá a pályázati támogatási szerződés megkötését a Gyoma–Békéscsaba vonal elektronikus biztosítóberendezésének kiépítésére, valamint a békéscsabai állomás átépítésére. A két projekt költsége 48 milliárd forint. Ugyancsak támogatja a kormány az egységes európai vonatirányító és vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS–2 kiépítését Budapest–Ferencváros és a magyar–román határszéli település, Lőkösháza között, és folyamatban van a váci állomás átépítésének közbeszerzési eljárása is.

 

Mindezekkel azonban még nem használnák fel a rendelkezésre álló teljes összeget. Információink szerint emiatt a vasúti csomagba bekerülhet még a Szolnok–Szajol vasútvonal átépítése. Ennek a 16 kilométer hosszú szakasznak az átépítése illeszkedne a jelenleg folyamatban levő és a tervek szerint 2015-ben befejeződő Szajol–Püspökladány vonal felújításához. Ez nemcsak egy rövid szakasz korszerűsítését jelentené, ugyanis a beruházás része egy új Tisza-híd létesítése, s megújulna – Békéscsabához hasonlóan – a szolnoki vasútállomás vágányhálózata, biztosítóberendezése, és az épületek sem maradnának ki a rekonstrukcióból. Bekerült a vasúti csomagba a dél-balatoni vasútvonal felújítása is, így két ütemben Lepsény–Szántód–Kőröshegy–Keszthely között épülne át a pálya, emellett megújulnának a kiegészítő létesítmények, így az állomások, útátjárók, a biztosító- és tájékoztató berendezések. Ha a kormány jóváhagyja, az első ütem 2014-ben kezdődne, és kedvező esetben 2015 végéig be is fejeződne. A második ütemben a pályafejlesztés 2016-ban kezdődne Szántódtól, de ha előbb lesz rá pénz, ezt is 2014-ben lehet kezdeni. Így Budapestről Siófokra egy és negyed óra alatt lehetne vasúton eljutni, Keszthelyig pedig fél órával is csökkenhet a menetidő.

Ezekkel a fejlesztésekkel leginkább a IV-es és V-ös európai vasúti korridor hazai szakaszán lenne lényeges változás ebben az uniós időszakban. Így például Szolnoktól Püspökladányig, valamint Lőkösházáig, továbbá Budapest és Székesfehérvár között lehetőség lenne arra, hogy a szerelvények óránként 160 kilométeres sebességgel közlekedjenek. Erre azonban várni kell, ugyanis hiába lesz korszerű a pálya, a MÁV kevés 160 kilométeres sebességre alkalmas járművel rendelkezik, és még nem épült ki az ETCS-2 alapját képező rádiokummunikációs rendszer, a GSM-R sem. A beruházás előkészítése már megkezdődött, de még a közbeszerzési pályázatot sem hirdették meg. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint 2015 lehet az az időpont, amikorra a GSM-R működhet, és az ETCS–2-es szintet is üzembe lehet helyezni. Ebben az az érdekes, hogy ilyen korszerű európai vonatbefolyásoló rendszer már épül Boba és Bajánsenye között, és a tervek szerint 2014-re elkészül. Így viszont előbb lesz ETCS, mint a rendszer működésének alapját képező GSM-R. Igaz, hogy ott legfeljebb csak 120-szal haladhatnak majd a vonatok.

Hazánkban egyedül Tata és Hegyeshalom között összesen mintegy 85 kilométeren roboghatnak 160-nal a szerelvények. Ezen a vonalon az ETCS alapszintje épült ki, az európai vasutak viszont már áttértek a korszerűbb ETCS–2-re, ahol a vonatok már rádió-távirányítással közlekednek.

Forrás: Magyar Hírlap

Címkék: dél-balatoni, vasútvonal, uniós, megújul, támogatás, gazdaság