Idén november 27-én lesz a fekete péntek az Egyesült Államokban. Ez az a nap, ami óriási leárazásokkal és tévékért folytatott áruházi pankrációval került be a köztudatba. Noha a közhiedelemmel ellentétben ezen a napon sem lehet néhány dollárért OLED televíziót vásárolni, a legtöbb online és offline kereskedő az év legerősebb kampányával készül.

Nem csoda, hogy a Black Friday egyfajta ünnepnapnak számít az USA-ban. Több államban szabadnapot kapnak a közalkalmazottak, akik pedig nem ilyen szerencsések, azok próbálnak távol maradni a munkától, legalábbis ezen a napon gyanúsan sokan jelentenek beteget …

De mi a helyzet Magyarországon?

Magyarországon némileg más a kereskedők és a vásárlók kötődése a fekete péntekhez. Jellemzően az online térben valósulnak meg nagyobb kampányok; a piacvezető webáruházak hónapokon keresztül készülnek erre a napra. Ilyenkor a napi forgalmuk akár több heti „rendes” bevételüknek felelhet meg.

Ugyanakkor érdemes látni, hogy Magyarországon a fekete pénteket szabadon értelmezik a kereskedők. Láttunk már egész novemberben tartó fekete pénteket, sőt, májusban is előfordul közönséges leárazás kampány, amit ezzel a névvel illetnek. Előfordul az is, hogy valamely szereplő egy héttel korábban tartja a saját akcióját, megelőzve ezzel a vetélytársait és a hivatalos dátumot. A piacvezető szereplők közül az eMAG ragaszkodik leginkább a fekete péntek egynapos jellegéhez, legalábbis az utóbbi években ezt tapasztalhattuk - fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő.

Nagy leárazások a nagyoknál

A legnagyobb e-kereskedők komoly versenyt folytatnak a novemberi hónap folyamán, így egészen biztosan rengeteg olyan akció jelenik meg az online térben, ami jelentős megtakarítást kínál a vásárlók számára.

A megkérdezett szakértő szerint a fekete péntek egyre inkább a piacvezető szereplők játszóterévé válik, a kisebb és a közepes webshopok inkább távol maradnak az árversenytől. Ennek több oka is van. Elsősorban a nagy szereplők képesek olyan gyártói és beszállítói kondíciókat kialkudni, ami ebben az időszakban kiemelkedő akciónak tekinthető. A kisebb és közepes szereplők nem rendelkeznek akkora értékesítési volumennel, ami egyéni megállapodásokat eredményezne számukra. Noha megtehetik, hogy saját maguk finanszírozzák a leárazásokat, ezzel azonban a profitrátájukat sodorják veszélybe.

Ha elmaradnak a visszatérő vásárlók, balul sülhet el a dolog és akár a szolgáltatásfejlesztésük láthatja kárát. Szerencsére ilyen veszélybe ritkán sodorják magukat a kisebb webáruházak, ugyanis nincs kapacitásuk az extra mennyiségek kiszolgálására – mondja a marketingszakértő.

Erős utolsó negyedév jöhet

Noha elvitathatatlan a gazdasági recesszió hatása a kiskereskedelemben, sokan úgy vélik, hogy a webáruházak forgalma az év utolsó időszakában is terv felett alakulhat. Ez elsősorban annak tudható be, hogy a megváltozott vásárlói viselkedés az online tér felé tereli a felhasználókat; rengeteg olyan költés valósul meg az interneten, ami más években az offline boltokban történt volna meg.

A Black Friday 2020-ban épp ezért dönthet új bevételi csúcsokat. A járványhelyzet alakulása és a válaszként adott kormányzati intézkedések jelentősen befolyásolhatják a következő hónapok online forgalmát. Minél szigorúbb intézkedésekre lesz szükség, illetve minél inkább kerüli a lakosság a személyes kontaktusokat, annál inkább élénkülhet az egyébként is nagy növekedést produkáló e-kereskedelem.

Címkék: Emag, Black Friday, webáruház, reklám