Az e-kereskedelemmel foglalkozó konferenciákon gyakori beszédtéma Csehország, illetve az ottani online kereskedelem sikere. Sok tekintetben az ország határmezsgyét képez a keleti és a nyugati e-kereskedelem között. A cseh kiskereskedelem 10 százalékát az online szektor adja, ez idehaza 5 százalék körüli. A piac telítettsége és az erős verseny miatt a cseh online kereskedők egyre gyakrabban érdeklődnek a külföldi piacok iránt.

A célkeresztjükben elsősorban Magyarország és az EU tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamok szerepelnek: Horvátország és Szlovénia. A nyelvi és társadalmi azonosságok miatt Szlovákiára egy legtöbben egységes piac részeként tekintenek, így esetükben a külföldi piacnyitás a szlovák határokon túl kezdődik.

E-kereskedelmi szakértők szerint több szempontból is Magyarország az egyik legvonzóbb célterület a cseh e-kereskedők számára. Ennek egyik legfőbb oka a földrajzi közelség. A viszonylagosan fejlett logisztikai szektor képes kiszolgálni a kereskedői és vásárlói igényeket, mindezt versenyképes áron. A hazai piacon folyamatosan nő a vásárlási gyakoriság és folyamatosan növekszik az átlagos megrendelési érték is, ez pedig egyre vonzóbbá teszi Magyarországot a külföldi kereskedőcégek számára. Habár a vásárlói bázis növekedése visszafogott más hazai mutatókhoz képest, a 10 milliós lakosság kellően nagy piacot képvisel.

A cseh kereskedők fókuszában szereplő jugoszláv utódállamok kisebb népességszámuk miatt második sorba kerülnek a célpiacok között. Ráadásul a nagyobb földrajzi távolság költségesebbé teszi a csomagszállítást, ami a profit csökkentésével vagy az árak emelésével ellensúlyozható. Románia esetében szintén a földrajzi távolság és az eMAG uralkodása szól a terjeszkedés ellen. Tehát a CEE országok közül bizonyosan Magyarország tekinthető az egyik legfontosabb külső piacnak a cseh kereskedők számára.

Az elmúlt néhány évben a teljes e-kereskedelmi szektor jelentős fejlődésen ment keresztül. Nem csupán a kereskedelmi szolgáltatások minősége javult, hanem a szektor köré épülő marketing szolgáltatói szektor is nagyot lépett előre. Elsősorban ennek tudható be, hogy ma már a cseh kereskedők versenyképesebbek a lengyel és a német piacra történő belépés során is. A csehországi e-kereskedelem fejlettségi szintje lehetővé teszi, hogy a szereplők olyan gyakorlati tapasztalattal rendelkezzenek, amit akár a világ ötödik, Európa második legerősebb piacán, Németországban is kamatoztathatnak.

Felvetődik a kérdés, hogy a magyar e-kereskedők milyen mértékben érdeklődnek a cseh piac iránt. Szakértők szerint az e-kereskedelem folyamatosan globalizálódik, ami elsősorban a piacok telítődésének tudható be. Az online szerepe Európában mindenhol növekszik, így ez a trend biztosan erősödni fog a következő években is.

Hozzávetőlegesen száz hazai kereskedőcégről beszélhetünk, amely online kereskedelemben lehet érdekelt a külföldi piacokon, azonban csak kis százalékuk képes tényleges piaci részesedést szerezni. A hazai tulajdonú webáruházak közül az edigital.cz tekinthető pozitív példának, amely 2010-es indulása óta szolgálja ki a cseh vásárlók igényeit. Az előrejelzések szerint jelentősen nőhet azoknak a hazai webáruházaknak a száma, amelyek a közeljövőben külföldi terjeszkedést terveznek.

Címkék: edigital, cseh, piac, online, reklám