Mint azt korábban megírtuk, az Image Factory és az Observer Budapest Médiafigyelő közös vállalkozása, a Városimázs Toplistán Kaposvár a megyi jogú városok között a 10. helyezést érte el, négyet javítva előző évi szereplésén.

városok

A felmérés arra kereste a választ, hogy mely hazai városok kommunikálnak a legjobban. A kutatásban a 2008. november 1. és 2009. október 31. közötti időszak sajtómegjelenéseit értékelték. A listában szereplő 141 városról több mint ötezer témához kapcsolható közel 24 ezer, a nyomtatott lapokban, az elektronikus médiában és az online sajtóban megjelent hírt értékeltek az Image Factory szakemberei.

A részletes elemzésben az szerepel, hogy a Kaposvárról megjelent hírek mintegy fele tartalmazott csak pozitív üzenetet a városról. Az elemzők szerint sokkal nagyobb potenciál rejtőzik a városban, ezt bizonyítja az is, hogy a település lett az év városa a Magyar Televízió Főtér című műsorában megrendezett szavazás során. Kaposvár adottságai megvannak hozzá, hogy nagyobb eredményességgel építsen ki stabil és pozitív kicsengésű városképet magáról. A megvizsgált hírek alapján az is észrevehető, hogy a városvezetőknek szándékában áll Kaposvárt a megfelelő rangra emelni a médiában, jó kapcsolatokkal is rendelkeznek a sajtóban, ugyanakkor nem képesek megfelelően menedzselni a városban felmerülő botrányokat - ez okozta a nagyobb felívelés elmaradását - áll az összegzésben.

Mint kiderült: kevés önkormányzat képes, ennyire pozitív képet sugározni önmagáról, a kedvező hírek nagy része azt bizonyítja, hogy a városvezetők jól végzik munkájukat és a megfelelő irányba terelik a várost.

Kiváló példa erre, hogy Kaposvár az előkelő második helyen végzett abban a felmérésben, ami a megyei jogú városok jogalkotási hatékonyságát mérte. A gondoskodó önkormányzat képét vetíti elénk ezen kívül több fontosabb téma is, ami felmerült az országos médiában. A városvezetés ösztöndíjat indított a kaposvári fiatalok számára, hogy rábírja az ott tanuló diákokat a városban maradásra a diplomájuk megszerzése után is. Nagy nyilvánosságot kapott az is, hogy a polgármester médiaszereplései során lándzsát tört amellett, hogy a válságot beruházásokkal kívánják enyhíteni, a kijelentéseket tettek is követték, a Kaposvárott megvalósult beruházásokról többször is beszámolt a sajtó. További imázsjavító ügy volt az is, hogy más intézkedések mellett létrehoztak egy hatvanmillió forintos foglalkoztatási alapot, amelyből az új dolgozókat felvevő kis- és középvállalkozások kaphatnak pénzt.

Kaposvárnak sikerült elérnie, hogy ne csak az agilis önkormányzati tevékenység okán kerüljön be az országos sajtóba, de a kultúra városaként is megjegyezzék a médiafogyasztók. Ennek legnagyobb letéteményese a méltán híres Csiky Gergely Színház volt, aminek tevékenységéről rendszeresen beszámoltak a médiumok. Kaposvár második legnagyobb erényeinek tudhatók be híres szülöttei, akik miatt ki is érdemelte a Festők városa címet, Rippl-Rónai József, Vaszary János és Galimberti Sándor. Az ő munkásságukra alapozott négynapos hangulatfesztiválról szinte az összes médium beszámolt. Emellett számos kiállítást, rendezvényt, kulturális eseményt rendeztek a városban.

A város imázsát a legsúlyosabban romboló ügy a pécsi utcai iskolával volt kapcsolatos, ahova már jó ideje kizárólag roma gyerekek járnak. Az önkormányzatot beperelte az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány az egyenlő bánásmód megsértése miatt. Az esettel a média nagy számban jelentett meg a várost rendkívül kedvezőtlen színben feltüntető tudósításokat. A téma nagymértékben felelős Kaposvár viszonylagosan rossz szereplése miatt, ugyanis a városvezetők nem igyekezték kijavítani a település hírnevén esett csorbát, hanem beleálltak a támadásba és továbbra is kiálltak az ominózus iskola további működtetése mellett.

Sokat cikkeztek arról is, hogy Kaposvár vasúti összeköttetése az ország többi részével tragikus helyzetű. Egy ország nevetett azon, hogy a város és Dombóvár közötti vasútvonal elmaradt rekonstrukciója miatt tiltakozó kerékpárosok gyorsabban tették meg a két település közötti utat, mint a vonat.

Kaposvár honlapját is félig negatív tartalommal illette a felmérés. Szerintük az oldal designja idejétmúlt. A honlapon és különösen a fejlécen található motívumon látszik, hogy megtervezett, gondos munka gyümölcsei, azonban ez a koncepció nem felel meg a mai követelményeknek. Az oldalon egyszerű felépítése okán könnyű lenne eligazodni, azonban az egyes fő menüpontok túlzsúfoltak, és emiatt roppantul nehézkessé válik a navigáció. A portálon van külön vakoknak készült verzió, valamint a betűméretet is lehet változtatni, ami nélkülözhetetlen segítséget jelent a vakok és gyengén látók számára. Ezen kívül a portál nem csak angol és német nyelven olvasható, hanem finnül is. A turisták tájékoztatására külön részt hoztak létre, azonban a befektetők számára szinte semmilyen információt nem nyújt az oldal. Pozitív, hogy  van webkamera, ezenkívül viszont nincs semmilyen más web 2.0-ás alkalmazás.

Címkék: politika