Évről évre számtalan panasz érkezik a fogyasztóvédelemhez az akciókkal kapcsolatban. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság összegyűjtött néhány hasznos tanácsot, annak érdekében, hogy mindenki, aki beleveti magát a kuponos vásárlásba sikerrel zárja az akciós hétvégét.

  • Általánosságban elmondható, hogy a kuponnal biztosított kedvezmény más akciókkal nem vonható össze. Így például a kettőt fizet, hármat vihet akció mellett nem érvényesíthető további 20 százalékos kedvezmény egy kupon ellenében.
  • Akadnak olyan beváltóhelyek, ahol csak bizonyos összeghatár (pl. tízezer forint) felett érvényesek a kuponnal elérhető kedvezmények.
  • Vannak olyan üzletek, ahol bizonyos márkákat, termékeket nem lehet kedvezményes kuponnal megvásárolni.
  • Sok üzletben egy kuponnal akár több termék is kedvezményesen megvásárolható, ezért érdemes alaposan átolvasni a kuponon található beváltási feltételeket. (Pl. egy termék 20% kedvezménnyel vásárolható meg, vagy pl. a vásárlás összértékéből adnak 50% árelőnyt).
  • Egy vásárlás alkalmával csak egy kupon váltható be több helyen, amellyel azonban egyszerre több termék is kedvezményesen megvásárolható.
  • Van, ahol az üzlet webáruházából elérhető termékekre (is) vonatkozik a kedvezmény.
  • Olyan vállalkozás/szolgáltatás is akad, ahol egy kuponért cserébe ajándékutalványt adnak, melyet meghatározott időszakon belül lehet levásárolni. Itt érdemes figyelni a felhasználási feltételekre, (milyen időszakban, milyen termékekre/szolgáltatásokra vonatkozik a kedvezmény).
  • Sokszor előfordul, hogy a különböző kiszerelésű termékek közül csak az egyik fajta kiszerelésre vonatkozik a kupon. Pl. nem 1 literes samponra, hanem az 500 ml-es-re.
  • A kereskedő részéről szabálytalan az árfeltüntetéssel kapcsolatban az, hogy csak a kedvezmény mértékét tünteti fel (pl. 20%-kal olcsóbb), a ténylegesen fizetendő akciós eladási árat viszont nem írja ki, hanem a kedvezményt fizetéskor, a pénztárnál érvényesíti. Ilyenkor gondot okozhat, hogy a vásárló nem tudja előre, hogy pontosan mennyit kell fizetnie.
  • Az is előfordul, hogy a pénztárnál arra hivatkoznak, hogy a terméken szereplő ár már az akciós ár, ugyanakkor a címkén szerepelt az is, hogy 20 %-kal olcsóbb, de az eredeti ár nem volt a jelölésben. Érdemes ezért előzetesen tájékozódni arról, hogy a címkén szereplő ár már a végleges, vagy még ebből vonják le a kedvezményt.
  • A szabályok szerint megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat az a vállalkozás, amely az általa meghirdetett akciós árnál magasabb áron adja el a termékét.
  • Amennyiben a pénztárnál a kuponon szereplő információk ellenére a kedvezményt nem érvényesítik, és az ügyet helyben nem rendezik, úgy a vásárló beírhat a helyszínen található vásárlók könyvébe, amelyre 30 napon belül írásban és érdemben kell válaszolnia a vállalkozásnak.
  • Ha a vásárlók az árfeltüntetéssel kapcsolatban szabálytalanságot tapasztalnak, illetve vásárlók könyvi bejegyzésükre az előírt határidőben nem, vagy érdemben nem kapnak választ, úgy a területileg illetékes Kormányhivatalhoz fordulhatnak panasszal.
  • Érdemes vásárlásunkat előre megtervezni, valamint tényleg csak azokat a termékeket, szolgáltatásokat választani, amelyre valóban szükségünk van, hiszen a tudatos fogyasztó a tudatos választása révén lesz megfelelően környezet- és pénztárcabarát is.

Címkék: kupon, vásárlás, fogyasztóvédő, akció, kedvezmény, olvasóink kérdezték