Minden az alapfokú oktatásnál kezdődik az OECD szerint. Hatással van a továbbtanulásra és az elhelyezkedésre is. Ennek ellenére a Közép-európai régióban Magyarország költi a legkevesebbet egy általános, vagy középsikolai diák oktatására, áll a tanulmányban.

A minőségi oktatásnak azonban sok helyen nincsenek meg a feltételei. Sok helyen például a mindennapos testnevelést sem tudják helyhiány miatt rendesen megtartani. A szakszervezeti vezető szerint a közoktatást tovább szűkítik majd a gimnáziumok átalakításával.

- Ha megpróbáljuk a gimnáziumi oktatást visszaszorítani, azzal az általános képzést rontjuk. Egy statisztika szerint Németországban mire a szakképzésbe bekerülnek a gyerekek, addog ők a kilenc osztály alatt nagyjából 7200-7600 tanórát töltenek el közismereti tantárgyakkal - mondta Szigeti Marianna, a Pedeagógusok Szakszervezetének megyei elnöke.

A magyar diákok ennek kevesebb mint kétharmadát tanulják napjainkban. A szakképzési tervek szerint még kevesebb lenne ezen tárgyak óraszáma. Hetente egy magyar, matematika és egyéb közismereti tárgyat oktatnának.

A munkaerőpiaci helyzetre is hatással van az oktatás, mondja az OECD tanulmánya. Ezt erősítette meg a Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézet elemzője is.

- Nem mindegy, hogy az általános iskola elvégzése milyen eredménnyel történik és a különböző általános iskolai eredményeket elért tanulók milyen iskolát választanak. Tehát valamennyire az látszik, hogy szakiskolai képzésbe nem az általános iskolában a legjobban teljesítő diákok kerülnek be - válaszolta telefonos megkereséünkre Hajdu Miklós, a Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézet elemzője.

Somogyban áprilisban 3330 25 év alatti fiatal munkanélkülit regisztráltak, a Kormámyhivatal adatai szerint. Az általános iskolai végzettségűek aránya 49,4 százalék, ugyanennyi a középiskolával rendelkezők aránya. A diplomás munkanélkülieké pedig csak 1.2 százalék.

A tanulmány ezen a téren azt hangsúlyozza, hogy az oktatás hatására jobban keresnek az emberek, az életkörülményeik javulnak, nő az egész ország versenyképessége és a gazdaság teljesítménye.

Címkék: körülmények, OECD, kultúra, pénz, támogatás, iskola