A mediáció egy speciális konfliktuskezelési módszer, amelynek lényege, hogy a két fél vitájában, mind a két fél közös beleegyezésével egy semleges harmadik fél (mediátor) jár közben. A mediátor a problémamegoldó folyamat keretében segít tisztázni a konfliktus természetét, segít olyan megoldást találni, amely mind a két fél számára kielégítő. A KaposPont a részletekről kérdezte S. Tóth Márta mediátort, life-business coach, oktatót, a Lineo International Kft. Coaching, Mediáció és Mentálhigiénés Iskola vezetőjét.

- Egy per elhúzódhat akár évekig is, és nagyon drága. A mediáció kiválthatja ezt?
-  A mediátor előtt kötött  írásos megállapodás hivatalos forma és megállja a helyét a bíróságon, vagyis megelőzhető ezzel a hosszú pereskedési folyamat.  De hasznos lehet a mediátor segítsége egy iskolai konfliktusban például a szülő és az intézmény között, vagy párkapcsolati problémák esetén. Ahol elkél egy külső, harmadik szakember. Fontos azt is tudni, hogy a mediátort minden esetben titoktartás kötelezi,  akárcsak az orvosokat vagy az ügyvédeket. A peres eljárást nem válthatja ki, ellenkezőleg. A mediáció egyik előnye az, hogy gyors megoldáshoz vezet, ezáltal segíti a feleket abban, hogy energiát, időt és pénzt spóroljanak meg. A mediációs folyamat rövidebb sokkal, feltételezi az önkéntességet, és azt, hogy a felek eljutottak ahhoz a ponthoz, hogy megoldást szeretnének, és nem a konfliktus terjedését.

- Mennyire elterjedt ma Magyarországon?
-  Sajnos nem annyira elterjedt, mint amennyire szükséges lenne, és nem annyira, mint a szomszédos nyugati országokban. Nincs kultúránk a konfliktus megoldásokban, nincsenek kialakult hagyományaink erre, és ezt szinte a nulláról kell felépíteni Magyarországon. A mediátorok többsége azonban elhívatott szakember, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a köztudatba beépüljön a konfliktus rendezési szándék először, aztán ennek az eszközhasználata. A közeljövőben,-  talán már ebben az évben - , nagy változások várhatóak a mediációs eljárással kapcsolatban.

- Kötelező közvetítés? Milyen szerepe lehet két fél között egy mediátornak?

-  A mediátor pártatlan és semleges, és az a szerepe, hogy segítsen közelíteni a felek álláspontjain és a konfliktus rendezésében.

- Az esetek hány százalékában sikerül egyezségre jutni a két félnek?

-  A mi irodánk 100% -os sikerrel járt el az elmúlt években.

- Melyek a leggyakoribb ügyek, amiben segíteni kell a két félnek?

- Csak a saját tapasztalatomra hivatkozhatok, így azt kell mondanom, hogy a gyakoriságát illetően a sorrend: válás, gyermekelhelyezés, vagyonmegosztás, gazdasági (tartozások, reklamációs ügyek - facilitálás, arbitrálás).

- Vidéken, akár Kaposváron mikor találkozhatunk mediátorokkal?
- Kaposváron vannak mediátorok, nálunk végzett hallgatók működnek aktívan. Az egyik vezető oktatónk például, dr. Csimáné dr. Pozsegovics Beáta kaposvári lakos és immár két éve működik mediátorként amellett, hogy mediációt oktat az iskolánkban és a helyi egyetemen adjunktus is.

- Van-e érdeklődés vidékről a tevékenység iránt?
- Igen és ennek nagyon örülünk. Leginkább Pécs, Debrecen, Nyiregyháza és Budapest környékéről érkeznek a hallgatók. Tavaly Szegeden képeztünk ki mediátorokat, a héten pedig Debrecenben tanulják az ügyvédek a  mediációt. Terveink szerint hamarosan Kaposváron is indítunk képzéseket.

- Miért jó a mediációt ismerni, mint technikát?

- Szívem szerint mindenkinek azt javasolnám, hogy sajátítson el mielőbb mediációs ismereteket, sőt már kamaszoknak is, mert bebizonyosodott, hogy a legfőbb gondunk az életben nem az, hogy munka nélkül maradunk esetleg, vagy megbetegedtünk, vagy nincs társunk, hanem az, hogy nem tudunk kommunikálni, kérdezni és kifejezni magunkat helyesen. Az is bebizonyosodott, hogy ha netán problémánk akad, első cselekvésünk a támadás vagy a másikra való mutogatás, és nem az önvizsgálat. Persze, ezt védekezésként tesszük, de nem így kellene megoldanunk a külső vagy belső konfliktusainkat  hanem asszertívan, együttműködően, elfogadóan ki kellene előbb vizsgálni és/vagy megbeszélni, hogyan lehetne megszüntetni a kialakult helyzetet. Gyakran hibázunk, amikor nem képzeljünk bele magunkat a másik “cipőjébe”, nem gondoljuk át azt, hogy talán onnan a mi valóságunk kicsit más lehet. A mediáció technikái megtanítanak mindezekre, és persze arra is, hogyan közvetítsünk másoknak, hogyan közelítsük a felek álláspontjait, hogy kerüljenek közelebb a megoldáshoz.


- Az lehet jó mediátor, úgy vélem, aki önmaga is kiegyensúlyozott életet él, ismeri önmagát, nincsenek előítéletei, objektív, nem ad tanácsot, nem véleményez, és mindig az ügyfelek érdekei az elsődlegesek számára.


Címkék: mediáció, párkapcsolati, közvetítés, krízis, tréning, kultúra