Három évvel ezelőtt sétált be egy zenész Juhos Tibor Operaház melletti hangszerüzletébe, hogy eladja a család régi hegedűjét, hogy abból egészítse ki a hiányzó részt egy új zongora vásárlásánál. Egy kisebb összegben meg is állapodtak, a hegedű ott is maradt a kereskedőnél, aki nekilátott a hangszer alaposabb vizsgálatához. Eközben vált mind egyértelműbbé, hogy egy nagyon különleges hangszerről van szó, így a becsületes kereskedő visszahívta a tulajdonost.

– A hegedűn mindössze egy C A rövidítést találtam. Ez a két betű arra utalt, hogy a hangszer az egri érsekség (Capitulum Agriense) tulajdonában volt – emlékszik vissza Juhos, aki a nyomon elindulva levéltári adatok között rá is talált a hangszerre. Ez igazolta a feltételezését: egy Stradivarius bukkant fel!

–100 éve nem került elő újonnan Stradivarius a világon, egy hangszerész csak álmodozik ilyenekről – mondta Juhos, aki végül összeállította a hegedű teljes történetét. A hangszert Pyrker János egri érsek hozta Magyarországra 1827. szeptemberében Velencéből három másik kimagasló hangszerrel együtt egy vonósnégyes létrehozására, amikor az érsekség élére nevezték ki. A második világháborút követően az egri templom újjáépítésekor adták el és egy magas rangú egyházi személy vásárolta meg a 10 éves, kezdő zenész lányának. A hangszer jelentősége és eredete ettől fogva feledésbe merült, így történhetett meg, hogy az unoka már csak mint régi hegedűt próbálta értékesíteni Juhos Tibornak.

Stradivarius


A levéltári nyomozáson túl a hangszerésznek a hangszerről hivatalos szakvéleményt is kellett szerezni, ami végkép igazolta a feltételezést. Londoni és bécsi szakértői vizsgáltatok után kiállították a papírt Angliában: a hegedűt 1697-ben Antonio Stradivari műhelyében készítették és egy ugyanabban az évben készült Molitor nevű Stradivariushoz hasonlít, amely egy 2010-es aukción 3,6 millió dollárért kelt el és jelenleg Anne Akiko Meyers amerikai hegedűművész koncertezik vele.

A lelkiismeretes kereskedő viszont nem csak a tulajdonost nem csapta be és segítette a hangszer meghatározását. Az első pillanattól kezdve fő szempont volt az értékesítésnél, hogy a hangszer Magyarországon és magyar kézben maradhasson. Belső körökben ekkor már lehetett tudni a Stradivarius létezéséről, de magyar vevőt nem találtak rá. Kokas Katalin és Kelemen Barnabás ekkor kérte Szőcs Géza kulturális államtitkár támogatását, hogy segítsen vásárlót találni a hangszer számára. Zelnik István gyűjtőnek, a Délkelet-ázsiai Aranymúzeum alapítójának sikerült felkelteni az érdeklődését, aki novemberben meg is vásárolta az Aranymúzeum számára a hangszert.

- Miután tudomásomra jutott, hogy Zelnik István különböző karitatív, muzeális és kulturális célokat támogat Délkelet-Ázsiában, rákérdeztem, nem kíván-e Magyarországon is értéktárgyak megszerzéséhez segítséget nyújtani. Rögtön figyelmébe is ajánlottam ennek a hegedűnek az ügyét. Készségesen igent mondott, és elkezdett a hegedű megszerzésével foglalkozni – mondta Szőcs Géza kulturális államtitkár.

- Azok a fiatal művészek kapnak lehetőséget a Stradivarius használatára, akik kiemelkedően teljesítettek az elmúlt években, így öt évre most Kokas Katalin használhatja a hangszert – mondta Zelnik István múzeumalapító.

Stradivarius


- Első látásra szerelem volt, mikor először megszólaltathattam ezt a gyönyörű hegedűt. Mintha egy közös rezgésszám talált volna egymásra  - mondta a hangszerről Kokas Katalin. - Minden Stradivari hegedű erős egyéniség s csak akkor nyílik ki igazán, ha hegedűs és a hegedű egy hullámhosszon van. Nagy megtiszteltetés, hogy ezen a hangszeren játszhatok, amely nemcsak, hogy megállja a helyét a leghíresebb Stradivariusok mellett, hanem fel is veszi velük a versenyt – vélte a Liszt-díjas művésznő.  - Köszönöm az Aranymúzeumnak, Zelnik Istvánnak, hogy egy olyan "élő" műtárggyal ajándékozta meg nemzetünket, mellyel a legmagasabb fokon támogatja a zenei életünket. S ameddig a hegedűvel világszerte adhatok hangversenyeket, készíthetek felvételeket, tudásom legjavával igyekszem hirdetni a magyar kultúrát s a feltörekvő mecenatúrát – nyilatkozta Kokas Katalin.

Az állam tulajdonában álló Stradivariuson kívül ez az egyetlen, amely magyar tulajdonban van és egy kiemelkedő tehetségű magyar művész használhatja. A hangszer a Kempinski Hotelben adott magánkoncerten mutatkozott be szerda este, amelyen Kokas Katalin mellett fellépett Kelemen Barnabás és Kocsis Zoltán is.

Címkék: juhos tibor, kokas katalin, cecília, stradivarius, hegedű, kultúra