Kompetrencia

Szinte valamennyi kaposvári általános iskola javított egy év alatt a kompetencia eredményeken. A 6. és 8. osztályok többsége ezzel az országos határ fölött teljesített. A somogyi iskolák átlaga ez alatt marad. A szakemberek szerint azonban ennek alapján nem szabad az iskolákat rangsorolni. Hiszen a különböző adottságú gyerekeket a tőlük elvárható szinthez kell viszonyítani.

Már négy éve kis csoportban, játékosan tanulják a matematikát a Rákóczi iskola 7. osztályosai. Az iskolavezetés szerint a kompetencia alapú oktatásnak köszönhetik, hogy az országos átlag fölött teljesítettek matekból.

Kulcsárné G. Ibolya, a Rákóczi Ferenc tagiskola igazgatója azt mondta: a város egyetlen iskolájaként ezzel az oktatási formával dolgoznak, már referencia iskolaként. Az eredményeik, tükröződnek az idei felmérésben. Különösen a hatodik évfolyam eredményein látszik, mivel ők már kezdettől fogva ezzel az oktatási formával dolgoztak.

A Kodály iskolában matematikából és szövegértésből is sokat javítottak. Az országos átlagnál is jobbat produkáltak. Hasonlóan javított a Zrínyi, a Toldi, a Kisfaludy és a katolikus iskola is. A kaposvári önkormányzati fenntartású általános iskolák 6. és 8. osztályai az országos átlag felett teljesítettek. A somogyi községi és a városi iskolák átlaga azonban az országos alatt maradt.

A kaposvári általános iskola főigazgatója azt mondja: a mérés alapján nem szabad az iskolákat rangsorolni, hiszen az ottani nevelésnek csak egy kis részét nézik.

- Csak és kizárólag úgy szabad kezelni, hogy azon a készség, képesség területen a tanulóink teljesítménye milyen. A tőlük elvárható szinthez képest jobban vagy gyengébben teljesítettek. Illetve, hogy a hatodikosok eredményeihez képest stagnáltak, fejlődtek vagy esetleg visszaestek - fogalmazott Szabó Zoltánné Kudomrák Zsuzsanna. - Minden iskolában más a hozzáadott pedagógiai érték. A gyerekek más-más környezetből jönnek.

Ezt kell elemezni és ha szükséges, fejleszteni. Ezt erősítette meg a város oktatási igazgatója is. Szerinte problémát okoz, hogy a szülők egy része nem segíti az iskola munkáját.
Ez négy kaposvári iskola eredményét torzította. Mint ahogy az is, hogy a felmérés írásakor valahol a tanulók 40 százaléka hiányzott. Ráadásul hatodik után sok jobb képességű tanuló 6 osztályos gimnáziumba megy át, így nyolcadikra romolhatnak az eredmények.

Címkék: kompetencia, oktatás, kultúra