Kereken tíz éve annak, hogy a Balaton déli partján felavatták az M7-es autópálya részeként megépített kőröshegyi völgyhidat. Az akkor megépített 14 kilométeres autópályaszakaszra szánt 76 milliárdforintból 41,5 milliárdot szántak a viadukt megépítésére.

A vasbetonszerkezetű építmény a maga 1872 méterével méltán érdemelte ki a Magyarország leghosszabb hídja címet. A vidaukt legmagasabb részén eléri a 88 métert, szélessége pedig 23,8 méter. A két hídfőre és az egymástól 120 méterre lévő 16 tartóoszlopra épült pálya kétszer kétsávos, amelyet kétszer másfél méteres biztonsági sáv övez.

Fotó: hirado.hu
Fotó: hirado.hu

A köröshegyi vögyhíd különlegessége, hogy az általánosan használt két pillérsor helyett csak egyetlen pillérsorra támaszkodik a 24 méter pályaszerkezet, összesen 16 tartóoszlop támasztja alá a szerkezetet 120 méterenként. További érdekesség hogy a híd vége közt 54 méteres szintkülönbség van, így nyugatról keletre nézve, a viadukt enyhén lejt. A két hídfőnél beépített dilatációs szerkezetek 1,4 m hőtágulást tesznek lehetővé, a hidat képessé teszik egy közepes földrengés elviselésére, és a vízzárás mellett a forgalom zaját is csökkentik.

A völgyhíd a közlekedés gyorsabbá tétele mellett mára a déli part turisztikai látványosságává is vált, azonban a kilátásban nem gyönyörködhetünk róla, hiszen a hídon sem megállni, sem gyalogosan közlekedni nem szabad. A tájkép csodálóinak meg kell elégedniük az északi hídfőnél épült kávézó teraszáról látható panorámával.

 

Címkék: viadukt, völgyhíd, Kőröshegy, autópálya, jubileum, Balaton, kis szines