M9

Manninger Jenő, a Zala Megyei Közgyűlés elnöke, az „M9”  Térségi Fejlesztési Tanács elnöke az ülésen kiemelte a gyorsforgalmi út szerepét, hiszen megépülésével a dunántúli települések, nagyvárosok jobb logisztikai, közlekedési adottságokkal rendelkeznének. Ez a beruházók, befektetők szemében is vonzerőt jelentene és ezzel együtt új munkahelyek jöhetnének létre. A tervezett útvonal a térségben Sopron, Szombathely, Vasvár, Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Kaposvár, Dombóvár, Szekszárd városokat érinti majd, ami összesen 380 km útszakaszt jelent.

Zala megyének az a legfontosabb, hogy a Zalaegerszeg-Szombathely megfelelő összekötő útvonal kerüljön kialakításra. Távlati érdekünk egy dunántúli észak-déli folyosó megépülése, továbbá fontos, hogy csatlakozzunk a nemzetközi gyorsforgalmi hálózatra – fűzte hozzá az elnök.

Dr. Gyimesi Endre, Zalaegerszeg Megyei Jogú Város polgármestere, a tanács alelnöke különösen hangsúlyosnak tartja az M9-es út megépülését, Zala megye szempontjából elengedhetetlen eszköz ugyanis ahhoz, hogy a szükséges közlekedési összeköttetések megépüljenek. Mind Vas, mind pedig Zala megyének alapvetően fontos, hogy a Vasvár – Nagykanizsa 88 km-es útszakasz a megye közepén haladjon majd át. Ma már a gazdasági fejlődésnek gátja ugyanis a közlekedési infrastruktúra hiánya, amit Zalaegerszeg már sajnos megtapasztalt.
Az M9 dunántúli szakasza az eredeti terv szerint 2014 és 2020 között épülne meg. A tanács célja azonban mindenekelőtt az, hogy felgyorsítsa az előkészületi munkákat és 2015-ig elkészüljön a gyorsforgalmi út.

Somogy megye és Kaposvár város érdekeinek Gelencsér Attila, a Somogy Megyei Területfejlesztési Tanács elnöke adott hangot. Cél, az M9-es autópálya minél hamarabbi megvalósulása, ami Taszár elérhetőségeit is biztosítja K-i és Ny-i irányban. Az M9-es autópálya, a 67-es gyorsforgalmi út és a korszerűsített vasúti közlekedés teszi majd lehetővé, hogy létrejöjjön a dél-dunántúli logisztikai központ a taszári reptér és Kaposvár bevonásával.

Kaposvár és környéke polgárai sajnálattal tapasztalták, hogy szocialista képviselőjük, Kolber István 2006-os választási ígérete ellenére, semmit nem tett az M9-es autópálya megépítése érdekében. Ezzel csak gyarapodott beváltatlan ígéretei száma (úgy, mint 67-es út fejlesztése és Taszár hasznosítása). Mindez tehát a következő kormányra vár.

Az „M9” Térségfejlesztési Tanács megalapításához az érintett dunántúli megyék, települések, térségek mindegyike csatlakozott azzal a szándékkal, hogy a gyorsforgalmi útfejlesztések közé a törvényhozás újra felvegye egy olyan nemzetközileg is fontos gyorsforgalmi út építését, amely egyúttal az érintett térségek közlekedési problémáira is hosszú távú gyógyírt jelentene.

Az M9-es gyorsforgalmi út dunántúli szakasza a tervek szerint Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala, Somogy, Baranya és Tolna megyéket érintené.


„M9” Térségi Fejlesztési Tanács tagjai:

A Tanács illetékességi területén működő Baranya Megyei, Győr-Moson-Sopron Megyei, Somogy Megyei, Tolna Megyei, Vas Megyei, Zala Megyei Területfejlesztési Tanács elnökei.
A Nyugat-dunántúli és Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács egy-egy képviselője, az érintett kistérségi fejlesztési tanácsok által delegált három képviselő, az NFÜ Közlekedési Operatív Programok Irányító Hatóság képviselője, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. képviselője és a megyei jogú városok egy képviselője.

Címkék: Térségi Fejlesztési Tanács, gyorsforgalmi, út, kis szines