A horvát politikus autója az M7-es autópályán hátulról rohant bele egy előtte haladó kocsiba, amiben egy magyar család utazott. Ketten meghaltak.
A keddi kaposvári tárgyalásra magyar és horvát ügyvédek gyűrűjében érkezett a pártvezér. A politikust a fémdetektoros kapunál ellenőrizték. A tárgyalóteremben azt mondta: emberi felelősséget érez, de büntetőjogit nem. Tolmács fordította a szavait.
- A műszaki szakértői véleményt vitatja. Ezek egyrészt a sebességre, a baleset körülményeire vonatkoznak-nyilatkozta a Kapospontnak ügyvédje, dr. Zamecsnik Péter.
A magyar ügyészség szerint a horvát politikus a megengedett 130 km/óra sebesség helyett 140-150-nel hajtott az autópályán. A magyar család 100-zal haladt. Radimir Cacic szerint ez nem igaz, mindketten sokkal lassabban mentek. A vád szerint esett, de jó látási viszonyok voltak. A politikus azt mondta: köd volt, csak 1 másodperccel az ütközés előtt vette észre az előtte haladó kocsit. Akkor már késő volt. Sajnálja az áldozatokat, majd megkeresi a családot.
A magyar kocsit vezető vecsési nő remegő hangon tett vallomást. A férje, és a 81 éves édesanyja meghalt a balesetben. Azt mondja: annyi ideje sem volt, hogy a többieket figyelmeztesse. Egy hatalmas csattanás volt, majd az autó elkezdett pörögni.
A politikus kiszállt, hogy segítsen. Az asszony azt mondta: "- Amikor Cacic úr odaérkezett hozzájuk, széttárta a karját. Csak ennyi volt."
Az asszony szerint egy fekete hajú nő is feltűnt a horvát kocsi mellett. A politikus azt mondta: ő egyedül utazott Varasdinból Zalaegerszegre. A bíróság műszaki szakértőket is kihallgatott ma. Ítéletet később hoznak, előtte helyszíni szemlét tartanak az M7-esen.
A 62 éves Radomir Cacic, a horvát Horvát Néppárt–Liberális Demokraták (HNS) elnöke tavaly január 8-án Varazdinból Zalaegerszegre tartott Chysler típusú személygépkocsijával. 13 órakor az M7-es autópálya somogyi szakaszán a bal oldalon Nagykanizsa felől Budapestre tartott. Előtte, vele azonos irányban, szintén a külső forgalmi sávban haladt Lipták Györgyné, aki a férje Skoda Fabia autóját vezette. A jobb oldali első ülésen 81 éves édesanyját vitte. Hátul ült a férje, és egy másik nő. Elöl bekötötték a biztonsági övet, a hátul utazók nem. Az M7-es sík felületű, hosszan egyenes vonalvezetésű szakaszán autóztak. Az egyenként 3,8 méter széles forgalmi sávok mellett 2, 8 méter széles leálló sáv van. Mellette 0,6 méter széles füves útpadka, majd szalagkorlát. A bal és jobb oldali pályatesteket szintén szalagkorlát választja el egymástól. Borult idő volt, esett, de ennek ellenére jók voltak a látási viszonyok. Az aszfalt nedves volt. Az adott útszakaszon személyautóknak maximum 130 km/órás sebesség volt megengedve.
A vádlott azonban túllépte a megengedett sebességet, későn észlelte az előtte haladó kocsit, nem tartott megfelelő követési távolságot. A vétlen autó bal hátsó részének ütközött. A magyar család autója megpördült, a szalagkorlátnak csapódott, majd az ütközési helytől 109 méterre a haladási irányával ellentétes helyzetben megállt. A hátul ülő nő kirepült a járműből, a pályatest melletti füves-havas lejtőre zuhant. Az ütközés után a vádlott autója a baleset helyszínétől 133 méterre állt meg a külső sávban. A magyar férfi koponya- és agysérülést szenvedett, másnap reggel meghalt a kórházban. A 81 éves nő bordatörést szenvedett, légmellet kapott, fejsérülést szerzett. Két hét múlva elhunyt a kórházban a gondos orvosi kezelés ellenére. A másik nő, aki kirepült a járműből súlyosan sérült: eltört a bordája és a combcsontja, a feje is zúzódott. 12-16 hét alatt gyógyult. Az autót vezető nő könnyebb, 7 napon belül gyógyuló sérülést szenvedett. A vádlott a vészhelyzetet a baleset előtt 1,5 másodperccel észlelte, az elöl haladó autótól 18 méter távolságban volt. A vád szerint a horvát politikus megszegte a közlekedési szabályokat, halálos baleset okozásának gondatlan vétségét követte el. A marcali ügyészség fogházbüntetést kiszabását indítványozta a bíróságnak, valamint azt, hogy a vádlottat tiltsák el a járművezetéstől a Magyar Köztársaság területén. A 870 ezer forint bűnügyi költséget is fizesse meg.
A bírónő először a személyi körülményeiről kérdezte vádlottat, aki azt felelte, foglalkozása politikus, korábban építész volt. Havi jövedelme ezer euró, Zágrábban, Dubrovnikban és Szlovéniában van háza, tartozása nincs. 1967 óta jogosítványa, 44 éve vezet, évi 120 ezer kilométert. Azt mondta: emberi felelősséget érez, de büntetőjogit nem a történtek miatt. Fenntartja a zágrábi bíróságon tett tanúvallomását, ami megegyezik a korábbi rendőrségi kihallgatásán elmondottakkal. Varasdinból Zalaegerszegre tartott, tompított fényszóróval, nem sietett, rádiót hallgatott. Esett, az utat ködfoltok borították. 100-120 km/óra sebességgel haladt a lassú sávban, a kocsiján új téli gumik voltak. Az út egyenes volt, de egy bukkanó is nehezítette a haladást. 1 másodperc alatt vette észre az előtte haladó kocsit, aminek nem égett a lámpája. Köd volt, amit növelt az autók kerekeiről felcsapódott vízpára. Ösztönösen megpróbált fékezni, elkanyarodni, de akkor már késő volt. A baleset után kiszállt, egy nőt látott feküdni az úttesten, a volán mögött egy másik sérült nő ült.
A politikus a takaróját terítette a fekvő áldozatra, majd a vezető nőnek mutogatott, odaadta a mobiltelefonját, hogy hívhassa a rendőrséget. A bírónő kérdésére Cacic előbb azt felelte, hogy nem nyílt ki a légzsák, majd ezt arra módosította, hogy nem működött, nem fúvódott fel rendesen. Tolmácsolási hibára fogta az eltérést. Amikor szembesítették a rendőrségi vallomásával, miszerint korábban azt vallotta, hogy égett a másik kocsi lámpája, ezt arra módosította, hogy ő nem látta. A sérült családnak kész kiegészíteni a kártalanítási összeget, ha a biztosító nem fizetne. Hozzátette: a rendőröktől tudja, hogy aznap a köd miatt sorozatos balesetek voltak az autópályán. Később egy magyar idős ember felhívta telefonon, hogy aznap a rádióban azt hallotta, lezárták az utat a rossz idő miatt. A politikus vitatta a műszaki szakértő véleményét. Azt állította, hogy ő nem 140-150 km/órával ment, és a másik kocsi sem 100-zal, hanem ő ment 120-szal, és a vétlen autó 80-nal. Az eső miatt nem voltak féknyomok, csak a sebességkülönbség volt megállapítható. A sebesség megállapítása a Lipták család vallomásán alapul, szögezte le.
A magyar autót vezető vecsési nő remegő hangon tett vallomást a bíróság előtt. Hévízre tartottak, ő azt figyelte, hogy mikor kell lehajtaniuk az autópályáról. Ekkor hirtelen feltűnt egy nagy fehér autó mögöttük, óriási csattanást hallott, a kocsi pörögni kezdett. A baleset után odament hozzá Cacic, és széttárta a karját, majd odaadta a mobiltelefonját. Az ügyésznő kérdésre azt felelte, hogy látott egy fekete hajú nőt a horvát kocsi mellett, aki nem a segítség miatt ott megállt többi autóban ült. A politikus erre azt felelte erre, hogy egyedül utazott. Az ügyvéd kérdésére, hogy miért nem mondta előbb, hogy egy idegen nő is ott volt, a magyar asszony azt válaszolta, hogy azért, mert eddig ezt nem kérdezték. Délután a műszaki szakértő tett vallomást. Kiderült, hogy ő nem látta a Chyslert, ezért a bíróság a helyszínen járt rendőröket is beidézte a következő tárgyalásra. Az orvos szakértő szerint az áldozatok sérülése azt valószínűsíti, hogy nem voltak bekötve, de a férfi valószínűleg akkor sem élte volna túl a fejsérülést, ha használja a biztonsági övet. A 81 éves nő a kórházban azért halt meg, mert összeomlott a keringése és légzése, de ez a baleset nélkül nem következett volna be. A tárgyalást elnapolták, helyszíni szemlét tartanak majd az autópályán.