A több mint 4 milliárd forintos fejlesztésről kedden írta alá a szerződést a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. és a nyertes pályázó, a MAN Kft.

A témában korábban itt közöltünk cikket, erre a linkre kattintva pedig néhány fotó és videó érhető el.

Az uniós pályázati forrásból a Kaposvár közösségi közlekedését jelenleg ellátó 40 darab autóbuszát cseréli le a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. Az új 25 db szóló és 15 db csuklós jármű mindegyike megfelel a legmagasabb európai környezetvédelmi és esélyegyenlőségi előírásoknak. Vagyis a fejlesztés teljes összhangban van azokkal az elvárásokkal, amelyeket a város megfogalmazott a Zöld Kaposvár stratégiájában.

"Az új autóbuszok alternatív üzemanyag-meghajtásúak: CNG, azaz sűrített földgáz a hajtóanyaguk" - számolt be Kaposváron, a szerződés aláírásakor Veizer Jánosné, a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. vezérigazgatója, aki ezt is hozzátette: "Szennyezőanyag- és zajkibocsátásuk a legszigorúbb Euro-6-os környezetvédelmi besorolási normáknak is megfelel. Alacsony padlósak, tehát a gyerekek, kismamák, idősek és mozgáskorlátozottak is könnyen igénybe tudják venni. Rendelkeznek külső és belső audiovizuális utastájékoztató rendszerrel, vagyis mind a siketek és nagyothallók, mind a vakok és gyengénlátók számára akadálymentesek. Mindennek köszönhetően Kaposváron megvalósul a teljes esélyegyenlőség a közösségi közlekedésben."

"A MAN Kft. az Audi-csoporthoz tartozik, 21 éve van Magyarországon. Buszainknak az a típusa, amelyből 40 darabot Kaposvárra gyártunk és szállítunk az ősszel, vagyis a MAN Lyon’s City CNG nyerte el 2015-ös év busza címet, ami az üzletág legóhajtottabb trófeája." - mondta Reinhardt Fadel, a MAN Kft. ügyvezető igazgatója.

A sűrített földgázzal működtetett új gépjárművek károsanyag-kibocsátása extrém alacsony: 30-90%-kal kevesebb a mostani dízelmotorokénál (a kipufogógáz komponenseitől függően). Tehát a szmogképző, szaghatást okozó és rákkeltő kockázat szempontjából veszélyes anyagok lényegesen kisebb mértékben jutnak a levegőbe. Így a CNG meghajtású autóbuszok használata jelentősen hozzájárul a levegő tisztaságának a megőrzéséhez, ezáltal a fenntartható fejlődés biztosításához, az élhetőbb városi környezet kialakításához.

Az új buszok másik előnye, hogy a zajterhelés a harmadára csökken, mivel a sűrített földgázzal üzemelő motorok járása csendesebb.

Nagyon fontos előnyük, hogy sokkal gazdaságosabban üzemeltethetők. A mostani buszpark éves üzemanyagköltsége több mint 216 millió forint, az újé ennek majdnem a fele, körülbelül 120 millió forint lesz.

A tervekben szerepel az új buszpark biogázzal való üzemeltetése. Mint ismert, a kaposvári cukorgyár elkezdte a biogáztisztító építését, velük együttműködve elkészítettük egy stratégiai megállapodás tervezetét. (A biometán felhasználásával további nagymértékű üvegházhatású gázkibocsátás kerülhető el, valamint még takarékosabban üzemeltethető a helyi közösségi közlekedés.)


Amit a mostani buszparkról tudni érdemes:

A KT Zrt. jelenlegi buszparkja: a 40 db dízelmotoros autóbusz átlagéletkora 16,4 év; a futott kilométerei átlaga 776 ezer km. (Van olyan Ikarusunk, amelyik 1 millió 241 ezer km-t futott!)

A kaposvári közösségi közlekedés jelenlegi forgalma: napi 27 vonalon átlag 35 ezer utas (munkanapokon 842 járat) - emlékeztetőül: a 65 év felettiek, a MÁK-igazolással rendelkezők és a kismamák is díjmentesen utazhatnak Kaposváron (vagyis a felméréseink szerint az utasok 27,5 %-a).

Az új buszok befogadóképessége: szóló 78 fő, csuklós 150 fő.

A régi, dízelmotoros buszok közül átmenetileg megtartanak 3 Mercedes csuklóst (2003-ok) és egy NABI Siriust (2010-es, most a legújabb gépjármű).

A Scaniákat (9 db csuklós) és a Nabikat (7 db szóló) mindenképpen eladják, valószínűleg külföldön.

Az Ikarusok (a legrégebbi 1987-es!) forgalomba eladni már biztosan nem lehet, csak bontóba.

Címkék: CNG, tömegközlekedés, csere, gáz, busz, gazdaság, Kaposvár