Február 19-én az ország sok étterme különleges akciókkal csábítja a vendégeit. Az évek óta nagy sikerrel futó, idén 10. alkalommal megtartandó “Torkos csütörtök” alkalmával féláron lehet fogyasztani a programhoz csatlakozott helyeken.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szeretné felhívni az esemény iránt érdeklődők figyelmét néhány olyan aspektusra, amire érdemes odafigyelni az akcióban való részvétel kapcsán.

Ha a vendéglátás során olyan kereskedői magatartást tapasztalnak, mely a meghirdetett akció feltételeivel ellentétes, valamint megtévesztette Önöket a részvétel kapcsán, úgy elsősorban azt javasoljuk, hogy a helyszínen jelezzék problémájukat. Ha azt azonnal nem rendezik, úgy a vendéglátó egységben található Vásárlók könyvébe jegyezzék be panaszukat. Erre a vállalkozásnak 30 napon belül, írásban, érdemben kell válaszolnia. Amennyiben ezt megszegi, a panaszkezelés megsértése miatt fogyasztóvédelmi eljárás kezdeményezhető ellenük.

Ha megtévesztő, tisztességtelen módon jártak el Önökkel szemben (pl. csak korlátozott tartalmú étlap állt rendelkezésre; az italok nem voltak féláron; többféle árfeltüntetést tapasztaltak; vagy ellenkezőleg, semmilyen információt nem kaptak az árakról; az étlapon nem szerepelt felszolgállási díj, annak ellenére azt felszámították), úgy az Önök lakóhelye, vagy a vállalkozás székhelye szerint illetékes területi fogyasztóvédelmi felügyelőséghez élhetnek panaszbejelentéssel.

Amennyiben fogyasztásukról nem, vagy csak hiányos tartalmú számlát kaptak, úgy bejelentéssel élhetnek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé.

Javasoljuk továbbá, hogy a Magyar Turizmus Zrt., mint szervező felé jelezzék az akció feltételeit megszegő szabálytalan magatartást.

képünk illusztráció
képünk illusztráció

Milyen problémákkal találkozhatnak a fogyasztók?

Az 50 százalékos kedvezményt a számla végösszegéből adják az éttermek, az akció részvételi feltételei szerint, így nem csak az ételek, hanem az italok is beletartoznak. Ha az étterem az italokat ennek ellenére kizárja a kedvezményből, megszegi a részvétel feltételeit. Foglalás előtt érdemes erről előre tájékozódni.

Előfordulhat, hogy egy étterem nem kínál félárú kedvezményt az étlapján szereplő valamennyi ételre, hanem például kifejezetten csak egy menüre, vagy meghatározott ételre ad kedvezményt, vagy akár a szokásos étlap helyett egy szűkebb tartalmú étlapot kínál a vendégeknek. Az akció feltételei szerint azonban a Torkos Csütörtök hetén és az azt megelőző héten használt  a la carte étlap és itallap választékának és árainak teljes körű megtartása mellett kell választási lehetőséget biztosítani a teljes 'a la carte' kínálatból. Külön erre az alkalomra készített, úgynevezett „Torkos Csütörtök", azaz szűkített menüsorral az akcióban részt venni nem lehet.

Előfordulhat, hogy az akcióra való hivatkozással nem fogadnak el reklamációt az étteremben. Ez azonban nem szabályszerű, a fogyasztónak minden körülmények között joga van minőségi kifogással, panaszbejelentéssel élnie, ennek megtagadása a fogyasztók alapvető jogainak korlátozását jelenti. Ha a helyszínen található vásárlók könyvébe bejegyzi panaszát, azt a hatóság eljárása során ellenőrizheti, hogy a válaszadás megfelelő határidőben történt-e, kapott-e érdemi választ a panaszos.

Mire figyeljenek előzetesen?

Mindenképpen érdemes a kiválasztott étteremben előzetesen időpontot, és asztalt foglalnia, figyelemmel az ilyenkor jelentkező felfokozott érdeklődésre.

Amennyiben a vállalkozás más napokon lehetővé teszi a bankkártyás, valamint a SZÉP kártyás fizetési módot, úgy a Torkos Csütörtök alkalmával is biztosítania kell ezt, a részvételi feltételek szerint. Érdemes tehát előre tájékozódni arról, hogy a vendéglátó egységben elfogadnak-e bankkártyát, illetve SZÉP kártyát.

Az akció népszerűsége miatt készüljön fel arra, hogy előfordulhat, hogy egy asztaltársasághoz ültetnek idegeneket a jobb helykihasználás érdekében. Csak akkor foglaljon helyet, ha ezen körülménnyel is meg tud barátkozni.
A nagyszámú vendégsereg miatt a vállalkozások technikai, szervezési korlátozásokat vezethetnek be, például előfordulhat, hogy csak meghatározott időtartamig tartózkodhat az akció alkalmával az egységben. Lehetséges tehát, hogy másfél-két órát biztosítanak a megrendeléstől a távozásig a vendég részére. Foglaláskor érdemes erre is rákérdezni.

A jobb kiszolgálás érdekében előfordulhat, hogy már a telefonos, vagy írásos időpont foglaláskor rákérdeznek arra, hogy mit szeretnének fogyasztani.

A Torkos Csütörtök kedvezmény csak helyben fogyasztásra vonatkozik. Elvitel esetén az éttermeknek nem kell kedvezményt adniuk, de természetesen pozitív irányba ettől eltérhetnek.

Általánosságban nem jellemző, hogy a fogyasztóvédelmi hatósághoz az akcióval kapcsolatos panaszok érkeznének, ezért remélhetőleg idén is minden résztvevő számára kielégítő módon zajlik le a Torkos Csütörtök rendezvény.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság természetesen nem csak panaszok alapján, hanem hivatalból is vizsgálódik minden évben a vendéglátóipari egységekben.

A felügyelőségek munkatársai próbavásárlásokat is végeznek, amelyek segítségével ellenőrzik többek között:

- az árfeltüntetés és az árfelszámítás helyességét,
- a külső és belső ártájékoztatás egyezőségét,
- az űrtartalomra vagy tömegre értékesített termékek mennyiségi megfelelőségét,
- a mérőeszközök hitelességét és a mérések megfelelőségét,
- a felszolgálási díjra vonatkozó szabályoknak való megfelelést,
- a termékek forgalmazásával közvetlen összefüggésben nyújtott szolgáltatásáért való külön díj felszámításának szabályszerűségét,
- a nyugta-, illetve számlaadási kötelezettség teljesítését egyaránt.

Címkék: torkos, gasztronómia, akció, vendéglő, fogyasztóvédő, ebéd, étterem, turizmus, gazdaság