A jelentés a magyar gyártókat favorizálja.

A mostani 1365 darabos buszflottából 500-at szinte azonnal ki kell vonni a forgalomból.

Az Index birtokába került jelentés szerint a BKV autóbuszflottája jelenleg 1365 buszból áll. Ahhoz, hogy a közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatait a BKV el tudja látni, naponta 1273 db buszt kell üzembe helyeznie, azonban a járműparkból 500 túlfutásos járművet műszaki okok miatt szinte azonnal ki kell vonni a használatból.

A dokumentum a hosszútávú fenntarthatóság és a gördülékeny üzemeltetés érdekében 1500 darabos flottát javasol. Idézi a Magyar Buszgyártók Szövetségének álláspontját, ami szerint a BKV állományában lévő buszok közül az Ikarus 412, 413, 435-ös típusú buszokon érdemes korszerűsítő munkálatokat végezni, ezzel az élettartamuk gazdaságosan megnövelhető.

Így 449 busz maradhatna forgalomban, a 800 darabos Ikarus 200-as szériát átlagos életkora és futásteljesítménye alapján selejtezni kell. A típuscsalád mindegyikét részletes műszaki állapotfelméréssel kategorizálnák, az életveszélyesnek minősített buszokból donorbuszokat csinálnának az alkatrészellátás biztosítására.

Az NGM négy hazai gyártót tart érdemesnek említésre a BKV buszbezerzésével kapcsolatban, a győri Kravtex-et, a kaposvári Nabi-t, a Rábát és a debreceni Inter Tan-kert.
Nemzetközi kitekintés a járműállomány átlagéletkorára vonatkozólag

A jelentés a Kravtex esetében kiemeli, hogy a Volán társaságok 1999 óta beszerzett új autóbuszaiból 900-at a cégcsoport gyártott és szállított. A Credo buszok az üzemeltetési tapasztalatok alapján megbízhatóak és a legalacsonyabb üzemeltetési költségűek a Volán vállalatok autóbusz-állományában.

busz


A Nabival kapcsolatban arról ír a tárca, hogy a Scrimp technológiával készülő könnyűszerkezetes autóbuszból 300 darabot értékesítettek az észak-amerikai piacokon. Los Angelesben 1500 Nabi busz fut. A cég palettáján hibrid és gázüzemű busz is található, valamint trolibusz-fejlesztési projektekjei is vannak. A jelentés szerint NABI megfelelő partner lehet a Rába számára a hazai buszgyártás újraindításában.

nabi_sirius

Ebben Kaposvár is érdekelt lehet. A Kapospontkorábban arról számolt be: március elején újraindul a gyártás a NABI autóbuszgyár kaposvári üzemében, ugyanis a kaliforniai Los Angeles közlekedési vállalata újabb, 150 darabos megrendelést hív le a NABI-val 2008-ban megkötött keretszerződésből. A megrendelésnek köszönhetően az üzem mintegy 200 főnek biztosít majd munkát.

Olvassa el a Nabi újraindításáról cikkünket a témában!


A Rába számára konkrét fejlesztési tervet vázol fel a minisztérium. A koncepció szerint a RÁBA állami tőke bevonásával képessé válhat arra, hogy első lépcsőben a magyarországi közlekedési vállalatok járműbeszerzéseire kiírt tenderekre eredményesen pályázzon, majd e referenciával a külföldi piacokon is megjelenjen.

A jelentés megemlíti a kevésbé ismert debreceni Inter Tan-ker Zrt-t is, amely kifejlesztett és legyártott olyan elektromos hajtásláncot - vagyis az egybeépített motort, váltót és főtengelyt - ami a jövő generációs elektromos buszok lelke lehet. Elkészült egy prototípu, egy 8 méter hosszú, 21-23 ülőhellyel rendelkező midibusz, ami 1 órát igénylő feltöltést követően – forgalmi terheléstől és terepviszonyoktól függően – 4-8 órát képes egyhuzamban közlekedni, és ezalatt 60-100 kilométert megtenni.

A kormányelőterjesztés arról nem szól, hogy a buszbeszerzéshez szükséges legalább 60-70 milliárd forintot honnan teremtik elő, valamint nem említi azt a körülményt sem, hogy a BKV jelenlegi tervei szerint a buszágazatot kiszerveznék magántársaságoknak.

Forrás: index.hu.

Címkék: gyártók, esélyes, buszgyártás, nabi, között, hazai, gazdaság