Mindössze csak egy taxis tankolt szerdán a déli órákban egy kaposvári benzinkúton. A hét forintos drágulás miatt pangott a forgalom. "Egyik országban sem ilyen magas adó gázolajra, bejártam Európát, ugyanennyiért tankolok Svédországban, mint itthon, csak ott a megélhetés 15 ezer korona, azaz 450 ezer forint, minimálbérből ki tud megtankolni egy autót" - mondta Büki Szabolcs. Tóth Noémi a töltőállomás vezetője azt mondja: a drágulásnak nincs vége. "A jövő hétre várható üzemanyagár gázolajban a jövedéki adó emelésével együtt 420 forint körül vagy afölé lehet számítani" - mondta Tóth Noémi az AVIA Töltőállomás üzletvezetője. Doba László egyetemi docens szerint érthető a gázolaj jövedéki adó emelése, hiszen a dízel autók sokkal több káros anyagot bocsátanak ki, mint a benzinesek. "A dízelről mondhatjuk az egészségre veszélyesebb, a dízelautók kipufogó gázában megjelennek apró részecskék, koromrészecskék, ezek hordoznak egészségügyi kockázatot" - mondta Doba László a Kaposvári Egyetem docense.

Dízel

Allergiát, asztmát és keringési megbetegedéseket is okozhatnak a koromszemcsék. A hidrogénnel működő szerkezettel azonban még a dízel autó is környezetkímélő lehet, ráadásul a fogyasztást is csökkenti. Tervezője szerint ennek segítségével 500 kilométeren akár 20 százalékkal is kevesebbet fogyaszthat a kocsi. "Egy éve lett beépítve a készülék, 8 liter volt a fogyasztása, azóta 6-6,2 liter, attól függ városi vagy távolsági autózásra használja a gépkocsit, meg vagyok vele elégedve" - mondta Bakony József.

Egy másik lehetőség az autógázas átalakítás. Csak a tartály beszerelés 300 ezer forint és a fogyasztás is megnő. 420 forintos gázolajár és 225 forintos autógáz mellett havi 200 kilométeres autózás esetén viszont több mint kilenc évbe telik, mire a beruházás megtérül.

Nézze meg a videót!

 

 

Címkék: csúcs, dízel, üzemanyag, drágulás, gázolaj, gazdaság