Elkészült a hazai gyorsforgalmi utak és főúthálózat hosszú távú fejlesztési programja, amelyet a kormány 2027-ig szóló gördülőtervként fogad majd el.

A porgram érinti az M9-es út Kaposvártól az 53-as főútig tartó szakaszát. Ez az út vezethetné le a délre tartó kamion forgalmat. Az eredeti tervek szerint az M9 nyomvonala Sopron-Szombathely-Nagykanizsa-Szekszárd-Szeged szakaszon épülne. A hossza 320 kilométer. A kiírásban 2x2 sávos gyorsforgalmi út szerepel, lellósáv nélkül. A Dombóvár-Kaposvár közötti szakasz is szerepel a tervben.

Új nyomvonalon épülne 2x2 sávos osztott pályás, 70 kilométeres gyorsforgalmi út, amely Nyugaton Nagykanizsán kiágazik az M7 autópályából. Kisfakos, Sand, Inke, Böhönye, Nagybajom, Kiskorpád és Kaposfő érintésével csatlakozik a 2x1 forgalmi sávval megépült Kaposvár elkerülő szakaszhoz és tart keleti irányban Dombóvár felé.

Kiemelt gyorsforgalmi főútként szerepel a tervben a 67-es út kiépítése az M7-es autópálya és Kaposvár között. Megújulna a Sávoly-Marcali-Somogyvár-Gamás-Törökkoppány-Nagykónyi közötti főút. Új főút épülne a horvát határig Iharosberény-Csurgó-Berzence között. A Nagyatád-Berzence közötti útépítési tervnél a fórumon javasolták, hogy új főúti kapcsolat néven módosítsák a programot!

A tervek szerint az első ciklusban kezdődik meg az M4-es kiépítése Debrecentől az országhatárig, megteremtve a kapcsolatot az észak-erdélyi autópályához, megépítik a 44-es főutat Békéscsabáig, valamint befejezik az M43-as utat. A  második ciklus tervei között szerepel a Székesfehérvárt az M5-ös autópályával összekötő M8-as gyűrű építésének elkezdése, amely az ország központi, telített zónáját tehermentesíti; az M8-as Székesfehérvár és Dunaújváros közti szakasza a harmadik szakaszban épülne meg, ugyanekkor, 2021 és 2024 között befejeződne az M4-es, valamint az M9-es út Kaposvártól az 53-as főútig tartó szakasza.

A negyedik ciklus tervei közt szerepel több autópálya egy-egy szakaszának négysávosra bővítése; így az M7-es Székesfehérvár és a Balatonakarattya közötti szakaszon, a főváros felé haladó pályatesten, valamint az M3-as és az M5-ös egy-egy részén. Az M1-es sávbővítése már a harmadik szakaszban lenne. A fórumon elhangzott, hogy bár ezeknek a fejlesztéseknek korábban meg kellene történniük, a tervezők a jelenlegi sugaras úthálózat bővítése helyett az elmaradott térségek feltárását célzó projekteket részesítették előnybe.

A kormány elé kerülő gördülőterv megvalósítása a finanszírozási feltételektől függ. A minisztériumi vezetők hangoztatták, hogy a gyorsforgalmi úthálózat nem lesz hangsúlyos, és Brüsszel sem akarja a közúthálózat fejlesztését finanszírozni. A tervezők mindenképpen szerették volna elkerülni, hogy a dunaújvárosi és a szekszárdi Duna-hídhoz hasonló helyzet jöjjön létre. A két hídon jelenleg csekély a forgalom, mivel egyik oldalán sincs jelentős gazdasági potenciál, és a hozzá vezető utak sem készültek el.

Címkék: kormány elé, út, fejlesztés, Kaposvár, gazdaság