2019.02.19 - Kedd
Zsuzsanna

Nincs üzlet a taszári reptéren 2010. Február 10. - Szerda 18:25 | Címkék: Kaposbusz, Ugarde, Gazdaság, Taszár

Nem fizette ki a teljes vételárat a taszári repülőtér hasznosításáért az Ugarde Kft.

Taszár

Mint arról a Kapos.hu beszámolt, 2009. november 19-én jelentették be az Ugarde Kft tendergyőzelmét a taszári repülőtér hasznosításával kapcsolatban. Akkor a nyertes ajánlattevő, az Ugarde Kft. 1 milliárd forintot ajánlott a repülőtérért, vállalta a környezeti károk felszámolását (700 – 1800 millió forint), emellett 2016-ig 23,3 milliárd, hosszabb távon pedig 30 milliárd forintos fejlesztés megvalósítását.

Ennek ellenére a Nemzeti Vagyonkezelő által követelt vételár-hátralékot, amelyre a pályázat megnyerésétől 60 nap áll a nyertes rendelkezésére, nem fizette ki az Ugarde Kft. Így az adásvételi szerződés sem köttetett meg. A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács ezért hivatalosan is sikertelennek nyilvánította a taszári repülőtér adásvételét. Úgy tűnik, ezzel újabb kudarcra fulladt fejlesztés köthető a volt katonai bázishoz.

Az Ugarde Kft pályázatát egyébként a sajtó is felkapta. Egy országos hírportál ugyanis kiderítette, hogy nem világították át a pályázót. Így eshetett meg az, hogy a nyertes vállalat anyacége ellen már korábban vizsgálatot indított a Nemzeti Nyomozó Iroda pénzügyi visszaélések gyanúja miatt. Sőt azt is rebesgették, hogy egy Seychelle-szigeteken bejegyzett offshore cég is áll a taszári bázis hasznosítását elnyerő vállalat mögött.

Kolber István miniszterelnöki megbízott szerint a sajtóban elferdítették a tényeket, ezért részletes tájékoztatást kért az Ugarde vezetésétől. A cég vezérigazgatója egyebek között azt közölte "a taszári projekt sikere érdekében a VIV Logistics Kft. érdekeltségét a taszári projektben megszüntette".

Emlékeztetőül, Juhász Tibor Kaposvár alpolgármestere akkor közleményben fejezte ki reményét, hogy "haladják meg az örömteli bejelentést". "Eddig is voltak reményteli bejelentések, a rideg valóság azonban továbbra is a bázis lepusztulását mutatja."

A taszári repülőtéren egy másik beruházó is van, méghozzá a Kaposbusz Kft. Ez a cég a reptér északi sarkán vásárolt meg egy 30 hektáros területet. Itt sikeres volt az üzlet, ugyanis november 17-én megkötötte a vagyonkezelő az adásvételi szerződést. A cég vezetői azt ígérték 2011 nyarára felépül a kutató-fejlesztő központ.

SAJTÓKÖZLEMÉNY

Elfogadhatatlan döntés Taszárról

A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács az országnak és a somogyiaknak egyaránt hátrányos döntést hozott, amikor sikertelenné nyilvánította a taszári pályázatot. Az eljárás menete és a döntés elfogadhatatlan. Miniszterelnöki megbízottként nem adom fel, továbbra is küzdök, hogy az eddigi terveinknek megfelelően sikeresen zárjuk a munkahelyteremtés szempontjából fontos fejlesztést – mondta Kolber István miniszterelnöki megbízott.

Meglepő és elfogadhatatlan döntést hozott a vagyongazdálkodási tanács a mai ülésén. Reggel, fél órával a tanács ülése előtt kapta kézhez a miniszterelnöki megbízott az előterjesztést. A több mint száz oldalas anyag véleményezésére nem kerülhetett sor ennyi idő alatt, ezért a megbízott a napirend elhalasztását és az egyeztetések lefolytatását kérte.

Az ígéret ellenére a Tanács napirendre tűzte és megtárgyalta az előterjesztést. A döntésről a sajtóközleményből értesült a miniszterelnöki megbízott. Az előterjesztett két alternatívájából:

  • a pályázat sikertelenné nyilvánításából, illetve

  • a szerződéskötési határidő március elsejéig történő meghosszabbításából

a tanács térség számára a rosszabbat választotta.

A bonyolult, egyedülálló pályázatot – amely nem csak az ingatlan eladását tartalmazta 1 milliárd forintos vételárért, valamint a sok százmilliós környezeti kár felszámolását, de 960 munkahely megteremtését és 23 milliárd forintos beruházást, köztük a reptér újraindítását is – formálisan értékelték.

Korábban rugalmasan kezelték a 60 napos szerződéskötési határidőt. A mai, február 10-i ülésükön azonban megmagyarázhatatlanul jogvesztő határidőnek értékelték az egyébként már január 18-án lejáró időpontot.

Mindezt annak ellenére, hogy:

  • a válság, a térség helyzete és a munkahelyteremtés miatt életbevágóan fontos fejlesztésről van szó;

  • a pályázók folyamatosan egyeztettek a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-vel (MNV Zrt.), bevonták a külföldi befektetőket, éppen az MNV Zrt. kérésére 90 nappal meghosszabbították az ajánlati kötöttségüket, folyamatban volt a szerződés egyeztetése, tájékoztatást adtak a rendkívül jelentős - 23 milliárdos – pénzügyi tranzakcióról és annak nehézségeiről is;

  • a pályázó a mai döntéssel elveszítette a 100 millió forintos ajánlati biztosítékát, amely akkor is megillette volna az államot, ha engedélyezik a szerződéskötés határidejének március 1-ig történő meghosszabbítását. Ezt az összeget azonban a havi 9 millió forintos fenntartási és őrzési költségek gyorsan felemésztik.

Az igazi érdek és kihívás a repülőtér befektetőknek történő értékesítése, az 1 milliárdos vételár és a jelentős fejlesztés megvalósítása. Mivel semmiféle állami, társadalmi érdek nem sérül, mindaddig, amíg van remény és esély a szerződés megkötésére, nem támogatom a térség fejlődését akadályozó döntést - mondta a miniszterelnöki megbízott.

Budapest, 2010. február 10.

Vissza az előző oldalra

Weboldalunk a használat elősegítése és a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket, "cookie"-kat használ.
A böngészés folytatásával jóváhagyja a sütik használatát. Bővebb információ

Bezárás