A középtávú időjárás előrejelzések az elkövetkező napokra az átlagostól eltérő tartós, nagymértékű lehűlést és nagy mennyiségű havazást jeleznek.

Az idei tél eddig kegyes volt a közlekedőkhöz és a közútkezelőhöz is egyaránt, ám az előrejelzések szerint február elejétől várhatóan most először kell majd a közútkezelőnek a téli beavatkozásokat országosan egyszerre végrehajtania. A már tavaly november közepe óta téli üzemmódban működő társaság a napokban újra ellenőrzi járműparkját, áttekinti a teendőket és munkatársait is felkészíti a várható rendkívüli feladatok lehető leghatékonyabban történő ellátására.

Szükség esetén országosan is elrendeli a négyes skálán a harmadik készültségi fokozatot, hogy még hatékonyabban végezhesse feladatát, vagyis az utak minél hamarabbi járhatóvá tételét!

A közútkezelők számára a téli időszakban elsődleges feladat a síkosság-mentesítés és a hóeltakarítás. A síkosság-mentesítési és a hóeltakarítási munkákat alapvetően a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Somogy Megyei Igazgatósága saját gépei végzik. Ezek közül 24 úgynevezett eszközhordozó, amelyre hóekét, sószórót vagy hómaró adaptereket is lehet rögzíteni. Ezen kívül 8 rakodógépet és 4 hómarót tud hadrendbe állítani a cég, valamint 7 célgépet is bérel a téli szezonban. Ha ez nem lenne elég, akkor további szerződéses vállalkozókat is be tud vonni az elhárítási munkálatokba, ez adott esetben megyei szinten mintegy 98 plusz célgépet jelent.

A gépek felkészítésén kívül a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Somogy megyei üzemmérnökségei a síkosság megszüntetésére 5300 tonna sót tároltak be, amelynek nagy része még rendelkezésre áll. A cég emellett nagy hangsúlyt fektet a hófúvások elleni preventív védekezésre, ezért az érintett útszakaszok mellé a legveszélyeztetettebb szakaszokon védőeszközöket, hófogórácsokat és hálókat helyeztek ki a társaság szakemberei.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Somogy Megyei Igazgatóságának 4 üzemmérnökségének munkatársai jelenleg úgynevezett egyes vagy kettes ügyeleti fokozatban dolgoznak, ami az alap, illetve eggyel magasabb készültséget jelenti (összesen négy fokozat van). A cég szakemberei folyamatosan figyelik az időjárás előrejelzéseket. Amennyiben az időjárási viszonyok rosszabbra fordulnak fokozatváltást rendelnek el, illetve ezzel párhuzamosan megkezdik a síkosság ellen a preventív jellegű sózást, és ha szükségessé válik a hóeltakarítási munkákat is. -8 ºC alatt a só nem olvaszt, ekkor csak zúzalékkal tudjuk érdesíteni a pályát a hóekézés elvégzése után. Ezért a nagy hidegben fokozott óvatossággal kell a járműveket vezetni, mert síkos burkolat bárhol előfordulhat!

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. arra kéri a közlekedőket, hogy a téli útviszonyok között különös körültekintéssel és megfelelően megválasztott sebességgel közlekedjenek, a Társaság só szórást, illetve ekézést végző járműveit megfelelő körültekintéssel közelítsék meg, illetve kizárólag műszakilag jól felkészített és téli gumikkal ellátott járművekkel keljenek útra. Az útviszonyokról és a közlekedési helyzetről a cég megyei diszpécserszolgálatain kívül a társaság Útinform osztályától (www.kozut.hu) lehet információkat szerezni.

hó


Megerősített biztonsági felügyelet a nagyobb pályaudvarokon

A MÁV Zrt. vezetése döntést hozott arról, hogy a rendkívüli hideg időjárásra tekintettel – átmeneti jelleggel – éjszaka is nyitva tartja a vasútállomások várótermeit.

A nemzeti vasúttársaság vezetősége a hideg időjárásra tekintettel azonnali intézkedést hozott annak érdekében, hogy menedéket biztosítson a rendkívüli hidegben. Eszerint ma éjféltől (2012. február 1.) a vasútállomások, pályaudvarok várótermei éjszaka is nyitva tartanak, azokat nem zárják be.   

Az MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatósága intézkedett a budapesti fejpályaudvarok (Déli, Keleti, Nyugati) állandó, megerősített- továbbá a megyeszékhelyek vasútállomásainak visszatérő biztonsági ellenőrzéséről és felügyeletéről.

KVG Zrt. a Kaposvári Városgondnoksággal szorosan együttműködve várja a hétvégi
havazást. 24 órás ügyeleti rendszer figyeli az időjárás alakulását és szükség szerint 1 órán
belül reagál. Több mint 10 célgéppel közel 50 fő áll rendelkezésre.

Első ütemben a főbb tömegközlekedés által használt utak síkosság mentesítését végzik, majd a meredek, nagy forgalmú utakat, harmadik. ütemben a lakótelepeket, sík utakat tisztítják meg a felgyülemlett hótól és hókásától.

Rendkívüli havazás esetén hómaró jármű és hóátrakásra alkalmas célgép is munkába áll.
Nagy mennyiségű hó vagy kedvezőtlen útviszonyok esetén kérjük, vegyék igénybe a
tömegközlekedési eszközöket!

Nézze meg a hidegről szóló videónkat:

 

 

Nézze meg a felkszézülésről korábbi anyagunkat!

Címkék: ítéletidő, hideg, MÁV, biztonság, közút, egészségügyi anyagok